Steve Reich: Eight Lines, City Life, Violin Phase, New York Counterpoint

Páteří snímku je City Life , klíčové Reichovo dílo posledních let. Jeho základem je využití „nápěvkové teorie“ Ä la Janáček – v roce 1993 Reich bloumal v ulicích New Yorku a nahrával nejrůznější zvuky (zatloukání ocelových nosníků, kvílení alarmů, zavírání dveří metra, křik pouličního prodavače), které pak nasamploval a využil jejich svébytnou melodickou či rytmickou kvalitu k vytvoření motivů a témat pro novou skladbu. Zvuky jsou produkované samplerem a na jejich základě Reich vytváří strukturu skladby (časté prodlevy, kánonické postupy a tak dále). Nahrávka Ensemble Modern je například v porovnání se starší nahrávkou Reichova souboru trochu rychlejší, rytmicky pregnantní, ve frázování důsledně non legato. Samplery – převážně v poslední části skladby – ustupují zvukově do pozadí, čímž lépe vyniknou nástupy orchestrálních skupin, hlavně dřev.

Druhou ansámblovou skladbou na disku je Eight Lines , tedy novější verze Octetu (1979). Její interpretace je přesná, zvukově vylehčená, místy až tanečně působící. Totéž se bohužel nedá říci o obou sólových skladbách. Jejich pojetí má stejné interpretační kvality, jako ansámblové nahrávky (přesnost, zvuková vyváženost), trpí ale nevýraznou akcentací (v případě poslední „swingující“ části New York Counterpoint obzvlášť důležitou), malým interpretačním vkladem a bohužel i sušší akustikou nahrávacího prostoru. Též fázové posuny ve Violin Phase by mohly být zahrány přesvědčivěji.

Celkové hodnocení nahrávky však bude samozřejmě pozitivní. I když toto CD není žádným zvláštním dramaturgickým počinem, je perfektně odvedenou prací (jak ostatně býváme v případě Ensemble Modern a dirigenta Petera Rundela zvyklí) a příkladem dokonalé ansámblové souhry.

Vydavatel: RCA Red Seal / BMG

Stopáž: 65:38

Nahráli: Jagdish Mistry – housle, Roland Diry – klarinety, Ensemble Modern, Bradley Lubman, Peter Rundel