sobota, 5. červenec 2003

Steve Reich: Eight Lines, City Life, Violin Phase, New York Counterpoint

Napsal(a) 

booklet booklet
Album je kompilací dvou starších nahrávek Reichových ansámblových skladeb a nově nahraných skladeb pro sólový nástroj a přednatočené party.

Páteří snímku je City Life , klíčové Reichovo dílo posledních let. Jeho základem je využití "nápěvkové teorie" Ä la Janáček - v roce 1993 Reich bloumal v ulicích New Yorku a nahrával nejrůznější zvuky (zatloukání ocelových nosníků, kvílení alarmů, zavírání dveří metra, křik pouličního prodavače), které pak nasamploval a využil jejich svébytnou melodickou či rytmickou kvalitu k vytvoření motivů a témat pro novou skladbu. Zvuky jsou produkované samplerem a na jejich základě Reich vytváří strukturu skladby (časté prodlevy, kánonické postupy a tak dále). Nahrávka Ensemble Modern je například v porovnání se starší nahrávkou Reichova souboru trochu rychlejší, rytmicky pregnantní, ve frázování důsledně non legato. Samplery - převážně v poslední části skladby - ustupují zvukově do pozadí, čímž lépe vyniknou nástupy orchestrálních skupin, hlavně dřev.

Druhou ansámblovou skladbou na disku je Eight Lines , tedy novější verze Octetu (1979). Její interpretace je přesná, zvukově vylehčená, místy až tanečně působící. Totéž se bohužel nedá říci o obou sólových skladbách. Jejich pojetí má stejné interpretační kvality, jako ansámblové nahrávky (přesnost, zvuková vyváženost), trpí ale nevýraznou akcentací (v případě poslední "swingující" části New York Counterpoint obzvlášť důležitou), malým interpretačním vkladem a bohužel i sušší akustikou nahrávacího prostoru. Též fázové posuny ve Violin Phase by mohly být zahrány přesvědčivěji.

Celkové hodnocení nahrávky však bude samozřejmě pozitivní. I když toto CD není žádným zvláštním dramaturgickým počinem, je perfektně odvedenou prací (jak ostatně býváme v případě Ensemble Modern a dirigenta Petera Rundela zvyklí) a příkladem dokonalé ansámblové souhry.

Vydavatel: RCA Red Seal / BMG

Stopáž: 65:38

Nahráli: Jagdish Mistry - housle, Roland Diry - klarinety, Ensemble Modern, Bradley Lubman, Peter Rundel

Body: 5 z 6

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.