úterý, 30. září 2003

Stamicovo kvarteto: Smetana, Dvořák

Nejnovější nahrávka stálice českého interpretačního nebe, Stamicova kvarteta , má nový háv. Představuje se jako premiérový titul vydavatelství EuroArt, které stejně jako již několikaletý koncertní cyklus Stamicova kvarteta a hostů zaštiťuje stejnojmenná společnost. CD tudíž Stamicovci nahráli na "domácí půdě" a nelze si odmyslet, že především z propagačních důvodů. Grafika přiloženého bookletu totiž využívá jeden z grafických listů (Vladimíra Komárka), které se v rámci zmíněných koncertů prezentovaly, text seznamuje se společností EuroArt, ale hlavním vodítkem k tomuto tvrzení je fakt, že zvolený repertoár přináší "osvědčenou jistotu", pro interprety dobře zažité kusy, které nezklamou. Na tom není nic špatného, Smetanův kvartet Z mého života i Dvořákův poslední kvartet As dur op. 105 patří ke klenotům české komorní hudby, které nezevšední. Dalo by se ovšem zároveň očekávat, že uvedení nového labelu s sebou přinese i dramaturgickou neotřelost, která by více slibovala do budoucnosti a vytyčovala směr odlišující se od běžných vydavatelství. Navzdory této poznámce nutno přiznat, že právě tradiční český repertoár je u Stamicovců v jedněch z nejpovolanějších rukou. Z kvalitních výkonů všech čtyř hráčů je třeba vyzdvihnout přínos nového primária Jindřicha Pazdery , který našel správnou hranici mezi vůdčí rolí nejexponovanějšího hlasu a zároveň nutností zvukového a interpretačního stmelení s ostatními. Posledně jmenovanou rovinu Stamicovo kvarteto v dřívějším obsazení často postrádalo. Na závěr ještě k podstatné součásti nahrávky v její zvukové kvalitě. Zřejmě snaha o co nejkonkrétnější nasnímání nástrojů způsobila, že nemají žádný dozvuk, což výsledně značně omezuje jejich barevné spektrum. Zvuk vždy patří do nějakého prostoru, který je buď reálný nebo vytvořený zvukařskou technikou. Tato nahrávka však nemá ani jeden z nich. Přes tyto rozpaky je nahrávka kvalitním vykročením Stamicova kvarteta do nové etapy a slibuje další tituly nového labelu EuroArt.

Vydavatel: EuroArt Praha

Stopáž: 59:38

Nahráli: Stamicovo kvarteto: Jindřich Pazdera, Josef Kekula - housle, Jan Pěruška - viola, Vladimír Leixner - violoncello