úterý, 9. říjen 2007

Smetanovo trio - Dvořák: Klavírní trio B dur op. 21 B 51, Fibich: Klavírní trio f moll, Martinů: Klavírní trio č. 2 d moll H 327

Napsal(a) 

Smetanovo trio - Dvořák: Klavírní trio B dur op. 21 B 51, Fibich: Klavírní trio f moll, Martinů: Klavírní trio č. 2 d moll H 327 Smetanovo trio - Dvořák: Klavírní trio B dur op. 21 B 51, Fibich: Klavírní trio f moll, Martinů: Klavírní trio č. 2 d moll H 327

Jitka Čechová - klavír, Jana Vonášková-Nováková - housle, Jan Páleníček - violoncello. Produkce: Petr Vít. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 4/2007. Vydáno: 2007. TT: 59:48. DDD. 1 CD Supraphon SU 3927-2.

Poměrně krátce po triumfálním úspěchu s Dvořákovými trii (cena BBC Music Magazine, Diapason d0˜Or) nahrálo Smetanovo trio další klenot a musím bez uzardění dodat, že jsem nadšen. Dokonce to byl pro mě větší osobní zážitek než zmíněná předchozí deska. Jistě v tom hraje roli zajímavá dramaturgie, ale zdá se mi, jako by všichni tři ještě zvýraznili svoje přednosti. Jitce Čechové klavír nádherně zvoní, zurčí, přede, bublá, cello Jana Páleníčka je sametově nezpochybnitelnou jistotou a housle? Od té doby, co se Jana Nováková-Vonášková stala členkou tria, tak její výkonnost až nečekaně rychle stoupá. Vášnivá, v každém tónu citově angažovaná hra nabyla i lyrickou dimenzi. V triu prostě rozkvetla do příjemné hudební krásy. Smetanovo trio je dnes stabilizovaným, excelentním souborem, dle mého mínění vysoké mezinárodní úrovně.

Byl bych nerad, kdybyste svoji pozornost věnovali především nutně dominantnímu Dvořákovi. Jistě, Smetanovci mu dali tónovou expresivitu, jakou jsem například u supraphonské nahrávky Guarneri Tria neslyšel (ta má však ovšem své kvality), ale souboru skvěle sedí plnokrevný romantismus Fibicha v první větě, střední Adagio ma non troppo určitě budou hrát za nějaký čas jinak, možná v detailech ještě jemněji. Lyrické trio Martinů z pozdního syntetického období, určitým způsobem ideově navazující na předešlé opusy, je také hudbou jakoby šitou na míru Smetanovu triu, které umí senzitivně naléhavé plochy zahrát famózně. Doslova mě nadchlo, jak suverénně zvládly všechny tři instrumenty proměny ve skvěle zkomponovaném finále. Myslím, že Smetanovci nemohli pro završení projektu volit lépe.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.