pondělí, 15. srpen 2005

Sir Neville Marriner - Academy of St. Martin in the Fields: A Celebration

Sir Neville Marriner - Academy of St. Martin in the Fields: A Celebration Sir Neville Marriner - Academy of St. Martin in the Fields: A Celebration

(Vivaldi, Händel, Bach, Avison, Boyce, Mozart, Bizet, Wagner, Brahms, Rossini, Beethoven, Barber, de Falla, Delius, Vaughan-Williams,

Walton, Tippett, Čajkovskij, Grieg)

Academy of St. Martin in the Fields, Alan Loveday a další, Sir Neville Marriner. Text: A. Produkce: Raymond McGill. Nahráno: 1969-1993, Londýn. Vydáno: 2004. TT: 75:09, 81:14, 80:14. ADD, DDD. 3 CD a 1 DVD Philips 475 6117 (Universal Music).

Dirigent Neville Marriner (1924) je pojmem a jeho orchestr je za 45 let existence legendou. Jedno z nejnahrávanějších světových těles získalo první reputaci na Vivaldim, Rossinim a Mozartovi, ale impozantní výběr z repertoáru předložený k dirigentovu jubileu zasahuje mnohem dál. Akademie není strojem na peníze; je slyšet a cítit, že vedení je skutečně umělecké, že jde o dokonalost - o kvalitu, vyváženost, proporce a hlavně o náboj hrané hudby. Barokní repertoár (mimo jiné Čtvero ročních dob , Braniborský koncert , Vodní hudba ...) a Mozart (Malá noční hudba ) asi tomuto ansámblu seděl a sedí nejlépe, mohl do něj vložit něco skutečně osobitého - perlivost, rozšafnou lehkost, komorní muzicírování i stylem povolenou expresi. S jasným názorem se ovšem také vyrovnal i se Siegfriedovou idylou , s Bizetovou Symfonií či s Uherským tancem nebo s melancholicky vypjatým Barberovým smyčcovým Adagiem a s hudbou tří anglických klasiků 20. století. Nejpozoruhodnější položkou je asi Beethovenova proslulá příležitostná kompozice Wellingtonovo vítězství . Na snímku z roku 1989 je tu neuvěřitelně dokonale a plasticky zapojen bohatý scénář doprovodných zvuků a hluků, zpěvu ptáků, dělostřelby a v závěru krákání havranů. Skladbě toto ztvárnění rozhodně pomohlo. A pak je tu "bonus" - DVD. Marriner s Akademií na něm v roce 1989 interpretují Čajkovského Serenádu a Griegovu skladbu Za časů Holbergových . Hudbu volně, bez snahy o přesnou synchronizaci doplňují idylické obrazy anglického venkova, starého sídla a přírody, jen občas prostřídané pohledy na hráče. Celý komplet je poctou známému umělci, antologií jeho nahrávek a současně příjemným zdrojem zajímavé hudby. Jen booklet je bohužel příliš stručný. Nejzajímavější jsou v něm vzpomínky několika hudebních režisérů.

Vydavatel: Philips/Universal Music

Stopáž: 75:09, 81:14, 80:14

EAN: 0028947561170

Nahráli: Academy of St. Martin in the Fields, Alan Loveday a další, Sir Neville Marriner

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.