Sergej Rachmaninov – Rachmaninov plays Rachmaninov – Kompletní klavírní koncerty

Jména interpretů uvedená na těchto historických nahrávkách se už sama o sobě postarají o to, aby se každému diskofilovi zrychlil tep: legendární pianista a jeden z posledních velkých romantických skladatelů Sergej Rachmaninov tu hraje své klavírní koncerty s Philadelphia Orchestra za řízení neméně legendárních dirigentů Eugena Ormandyho a Leopolda Stokowského. Na zvuku nahrávek, jakkoli výborně převedeném do digitální podoby, se pochopitelně podepsal stav tehdejší nahrávací techniky. Ale provedení všech čtyř koncertů je natolik fascinující, že při poslechu zakrátko na zvukové zkreslení zapomeneme. Celému kompletu dominuje záznam 2. klavírního koncertu. Je ze všech čtyř nahrávek nejstarší, vznikl v roce 1929, a je také jediný, na němž diriguje Leopold Stokowski. O špičkových kvalitách tohoto snímku nebylo nikdy pochyb – v roce 1976 byl zařazen do „Grammy Awards Hall of Fame“, což je výběr historicky nejvýznamnějších nahrávek starších pětadvaceti let. Ale ani ostatní tři koncerty, nahrané v letech 1940-41 s Eugenem Ormandym u dirigentského pultu, nejsou méně působivé. Rachmaninov oslňuje svou technikou i výrazem. Jako autor zná své skladby do poslední noty a jako pianista ví naprosto přesně, jak je posluchačům podat co nejpřesvědčivěji. Dokáže je strhnout dokonale pevným rytmem a o chvíli později zaútočit na jejich city rozvolněnými rubaty. Jeho prstová technika je úžasná a naprosto zřetelná. Dovoluje mu nasazovat poměrně rychlá tempa, která dodávají především rychlým partiím nenapodobitelný švih. Navíc Rachmaninov v průběhu hry stále překvapuje něčím novým, co znovu a znovu upoutává pozornost posluchače. Ve Philadelphia Orchestra i v obou dirigentech má skvělé partnery. Orchestrální složka všech čtyř koncertů je propracovaná do neuvěřitelných detailů a i přes omezení daná technickými parametry tušíme její původní obdivuhodnou barevnost i dynamickou plasticitu. Jedinečná historická hodnota se u tohoto projektu pojí s nesmírně intenzivní uměleckou výpovědí. Čas tu neubral legendám na působivosti ani v nejmenším.

Vydavatel: Membran International/distribuce Bohemian Music Service

Stopáž: 56:13, 58:33

EAN: 221361-303