pátek, 18. duben 2003

Sergej Rachmaninov: Piano Transcription

Vladimir Ashkenazy nabízí na tomto cédéčku sérii střípků, které doplňují obraz Sergeje Rachmaninova. Jsou to jednak osobité a živé klavírní transkripce, a dále původní díla pro čtyřruční a šestiruční klavír. Jde většinou o skladby komponované "pro vlastní potřebu" nebo pro příležitostné hraní v rodinném kruhu. Na koncertních pódiích se vyskytují málo a když, tak jako oslnivé přídavkové kusy. Ashkenazy nepřistupuje k transkripcím jako virtuos, ale hraje je s vtipem a muzikantskou jiskrou. Všechny transkripce navíc vystihují něco z ducha originálu. Tak je tomu jak u tří částí z Bachovy Partity E dur , tak u přepisu Schubertovy písně Wohin . Brilantní je úprava Scherza z Mendelssohnova Snu noci svatojánské , Menuetu z Bizetovy Arlézanky a Korsakovova Letu čmeláka . Transkripce dvou nejpopulárnějších Kreislerových skladeb vznikly jako přátelský dar a pocta velkému houslistovi. Ashkenazy všude volí ozdobný klasicizující styl, který není triviální, ale ani přehnaně umělecký. V rámci pestrého rytmického členění nechybí živoucí agogika a maximální využití zvukových možností klavíru. Rachmaninovovy čtyřruční klavírní skladby jsou určené pro domácí muzicírování - takže nahrávka, na které se podílí Ashkenazyho syn Vovka a manželka Dody , je vlastně dokonale autentická. Milou a příjemnou přehlídku hudebních miniatur uzavírají dva vtipné kousky: Italská polka pro klavír čtyřručně a trubku, která připomíná hudební doprovod k němé grotesce z počátku 20. století. A úprava americké hymny, kterou Rachmaninov složil roku 1918 při příležitosti prvního emigrantského koncertování ve Spojených státech. Přestože si CD činí nárok na téměř osmdesát minut naší pozornosti, vcelku nehrozí nebezpečí, že by se při něm posluchač nudil.

Vydavatel: Decca / Universal Music

Stopáž: 77:51

Nahráli: Vladimir Ashkenazy - klavír, Vovka Ashkenazy, Dody Ashkenazy - klavír, Alastair Mackie - trubka

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.