čtvrtek, 2. prosinec 2004

Sergej Rachmaninov: Klavírní koncerty č. 1 fis moll op. 1, č. 2 c moll op. 18

Nahrávka dvou slavných klavírních koncertů může myslím přesvědčit i ty, kteří Rachmaninova příliš nemilují. Toto provedení na první poslech nepůsobí tak efektně a vyžaduje pečlivý a soustředěný poslech. Pak se ale bohatě odmění. Žádné spoléhání na kýčovitou citovost a tisíckrát slyšené romantické efekty - a přitom to je citové i romantické. Dirigent Seiji Ozawa má originální hudební cítění a smysl pro zvukovou barevnost, u těchto často hraných a nahrávaných skladeb se mu podařilo najít osobitou cestu při hlubokém respektu k dílu a autorovi. Krystian Zimerman je pověstný perfekcionista, ale tady jako kdyby se vrátil ke svým slovanským kořenům. Po technické stránce vlastně předvádí mnohem méně, než by mohl, a jak říká, Rachmaninova nestačí jenom interpretovat, jeho hudbu je třeba žít. V krátkém rozhovoru v bookletu také říká, že hlavně u 1. koncertu fis moll hodně vychází ze staré desky s autorem samotným u klavíru, s "autentickou" nahrávkou 2. koncertu c moll naopak polemizuje. Najdeme tu všechny rysy Zimermanova stylu, dokonalou harmonii mezi rozumem a citem, mezi detailní propracovaností a spontaneitou. Virtuózní místa hraje se samozřejmou lehkostí a jemnou úhozovou kulturou. Obdivuhodné je, jak v pomalých částech dovede celé dlouhé pasáže spojit do jednoho melodického oblouku. Je to krásný kus umělecké práce a nové setkání se starým dobrým přítelem, který vždycky mile překvapí.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 62:19

Nahráli: Krystian Zimerman - klavír, Boston Symphony Orchestra, Seiji Ozawa

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.