sobota, 3. srpen 2002

Sergej Prokofjev / Aram Chačaturjan: Skytská suita, Lieutenant Kijé / Gajané

Vedle snímku Mahlerovy 7. Symfonie (viz recenze ns str. 45) má i tato nahrávka zřetelnou pečeť autenticity. Hermann Scherchen osobně poznal Rusko v období 1. světové války a sdílel veškeré novátorské odhodlání skladatelů své doby. Tento snímek nás vrhne přímo do tvůrčí výhně 1. poloviny 20. století. Při poslechu si uvědomíme, že novější nahrávky se světovými orchestry tato díla jakoby zakulacují, zklasičťují, popřípadě romantizují. V Scherchenově podání jsou daleko syrovější, ale mají také větší jiskru. Skytská suita vyznívá až barbarsky bezprostředně a nechává přitom vyniknout všem hudebním nápadům. Chvílemi máme dokonce pocit, že neslyšíme tradiční symfonický orchestr, ale geniální jazzband se zvukem kovově znělým i úžasně plastickým. Poručík Kižé v tomto podání má ráznost vojenských dechovek - což je této vtipné, původně filmové hudbě jen ku prospěchu. Navíc cítíme, že dirigent je v tomto repertoáru jako ryba ve vodě. Nikde to nepřehání s kultivovaností, a přesto s neobyčejnou lehkostí vystihne všechny detaily a odstíny. I když by se tu našly intonační nepřesnosti, v tomto případě spíše umocňují dojem. Na třetí skladbě tohoto kompaktního disku, výběru z baletu Gajané s populárním Šavlovým tancem na začátku, jsou všechny zmíněné charakteristiky snad ještě nápadnější. Mají stejnou jiskru, živost, lehkost a preciznost s jakou se můžeme setkat na nejlepších Ančerlových nahrávkách Prokofjeva a Stravinského. A tyto jsou snad ještě o něco energičtější.

Vydavatel: Westminster The Legacy / Universal Music

Stopáž: 62:29

Nahráli: Vienna Symphony Orchestra, Vienna State Opera Orchestra, Hermann Scherchen

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.