Schola Gregoriana Pragensis – Adventus Domini

(Adventní mše Rorate v Čechách v 15. a 16. století)

Schola Gregoriana Pragensis, David Eben – umělecký vedoucí. Text: Č, A, N, F. Nahráno: 20. – 22. 11. 2011, klášterní bazilika Navštívení Panny Marie v Milevsku. Vydáno: 2011. TT 59:13. DDD. 1 CD Supraphon SU 4071-2.

Svůj patnáctý, u Supraphonu dvanáctý disk věnovala Schola Gregoriana Pragensis předvánoční hudbě; tentokrát nebyl pod projektem podepsán umělecký vedoucí David Eben , ale Hassan El-Dunia . Pod názvem Adventus Domini představuje skladby určené pro roráty, ranní adventní mše k poctě a chvále P. Marie, které byly v českých zemích velmi oblíbené a které byly často zpívány literátskými bratrstvy. Ústřední nápěv Rorate coeli, podle něhož se bohoslužba nazývá, zaznívá jako čtvrtý v pořadí, jednak v chorálu, jednak jako tříhlasý motet. Celkem pětadvacet skladeb je rozčleněno do pěti hlavních tematických dílů a pochází jak z katolických, tak hlavně z reformačních pramenů Čech 15. a 16. století, tedy pozdního středověku a renesance. Různorodé zpěvy jednohlasé a vícehlasé, latinské a české představují vlastně jakousi přehlídku toho nejlepšího a nejzajímavějšího repertoáru, přitom nejde o rekonstrukci rorátů, takže se dokonce vedle sebe objevují stejné liturgické druhy, ale zcela odlišného hudebního charakteru. Výsledkem je mnohostranný plastický obraz adventní hudby. Posluchačsky atraktivní je střídání uvolněných ploch chorálu, rytmicky výrazně a melodicky zřetelně tvarovaných písňových nápěvů, které si lze snadno zapamatovat, a barevných souzvuků vícehlasu. Ačkoli samozřejmě ocením čisté chorální jednohlasé linie, osobně mě více zaujaly písně a hlavně polyfonie; z prvních hlavně ty, které se zpívají podnes, jako třeba Všickni věrní křesťanéVesele zpívejme , z druhých Radostná ta zpívání, Kyrie In adventu Domini nebo obě Sanctus . Pro zkušené ucho je charakteristický zvuk souboru samozřejmě rozpoznatelný, vždy si u něj vychutnávám vzájemně vyrovnané a sladěné hlasy, některé výraznějšího zabarvení. Evropsky proslulý vokální ansámbl má už dávno vysoko nasazenou laťku a očekávání touto nahrávkou rozhodně splnil. A tak jeho nejnovější CD přináší nejen krásný hudební zážitek, ale také vědomí, že i v dnešní době, která se do minulosti moc neohlíží, navazujeme na naše předky.