Savina Yannatou – Songs of an Other

Savina Yannatou – zpěv, Kostas Vomvolos – kanún, akoredeon, Yannis Alexandris – oud, kytara, Kyriakos Gouventas – housle, viola, Harris Lambrakis – naj, Michalis Siganidis – kontrabas, Kostas Theodorou – bicí, kontrabas. Produkce: Manfred Eicher. Text: A. Nahráno: 10/2007, Sierra Studios, Athény. Vydáno: 2008. TT: 52:17. DDD. 1 CD ECM 2057 (distribuce 2 HP Production).

Řecká zpěvačka Savina Yannatou je známou osobností hlavně v kruzích blízkých world music či „root music“, ale věnuje se také interpretaci staré hudby a jazzu. Přesahů je na disku hodně, tu si připomeneme dvojici Tara Fuki, tu Ivu Bittovou nebo Dagmar Andrtovou, ale také třeba Meredith Monk. S ní má Savina Yannatou podobný způsob zacházení s hlasem – „choreografický“. Na nahrávce ji doprovází šestičlenná instrumentální skupina Primavera en Salonico s hlavní postavou v osobě hráče na orientální harfu kanún a akordeon Kostase Vomvolose , který je také autorem všech aranží, v nichž vedle sebe slyšíme nástroje klasické i etnické. Na disku jsou skladby většinou lidové provenience, dvě jsou uvedeny jako kolektivní autorské kompozice Kostase Vomvolose, Harrise Lambrakise a Saviny Yannatou. Ve svém novém – nikoliv prvním – projektu se Savina Yannatou zaměřuje na středomořské regiony (Itálie, Albánie, Srbsko, Řecko), rozšířené o Bulharsko, Arménii a Kazachstán. Pojetí kazažské písně Dunie-au je výmluvným svědectvím, že novátorský přístup není doménou pouze artificiální hudby (nebo jazzu) a že možná někdy novátorství ve folklóru zní úchvatněji než v takzvané „nové hudbě“. Savina Yannatou zpívá písně v originálních jazycích, texty v bookletu nejsou otištěny, je tam však alespoň převyprávěn obsah písní. Nahrávka je jedinečná především pestrostí, která ale nikde neústí do roztříštěnosti. Skladby jsou řazeny s citem pro ohleduplné sousedství, kontrast je využíván minimálně, a pokud, tak je velmi působivý (například hluboce niterný výraz aškenázské meditace Omar hašem lejakojiv vzápětí polarizován živelným, typicky balkánským drivem řecké písně Radile s velmi citlivým přechodem v jejím úvodu). Na nahrávce je znát, že není vysypaná z rukávu, že zrála dlouho, a to je pro ni i zárukou, že se k ní lze neustále vracet a pořád na ní bude co nového objevovat nebo co si stále znovu a znovu připomínat.

Body: 6 z 6 – tip Harmonie

Sdílet článek: