pátek, 24. leden 2003

Sabine Meyer: (Weber, Mendelssohn, Baermann) - Weber, Mendelssohn, Baermann

Napsal(a) 

booklet booklet
Svět instrumentální hudby zná v posledním desetiletí tři fenomenální sólisty na klarinet, kteří překročili mystickou hranici orchestrálního uplatnění a vykročili na vratkou, zato však nesrovnatelně činorodější dráhu sólové interpretace. Pozoruhodné na celém případu je to, že všichni tři jsou ženy. Sharon Kam z Izraele, Ludmila Peterková z Čech a Sabine Meyer z Německa rozbily ještě do nedávna obecně uznávané paradigma hry na klarinet a svým pojetím nasazení tónu, legata, dynamického rozpětí, hlavně však na obrovské dávce citu pro interpretovanou skladbu, vytvořily nový a vyhledávaný model hry na klarinet. Vůdčí osobností je v tomto směru Sabine Meyer, která jako první žena narušila mužskou hegemonii v Berlínské filharmonii, aby pak posbírala nejprestižnější světová ocenění ve svém oboru. V rámci nového CD upřednostnila tvorbu dvou německých romantiků, Carla Marii von Webera a Felixe Mendelssohna - Bartholdyho, kterou z hlediska klarinetu spojuje Heinrich Baermann (1784-1847), dobový fenomenální hráč na tento nástroj. Mendelsson dokonce prohlásil: "Baermann je jeden z nejlepších hudebníků jaké znám." Je tedy pochopitelné, že nejvýznamnější skladatelé první poloviny 19. století se nechali inspirovat vynikajícím Baermanovým uměním a přispěli mu svým dílem. Mendelssohn šel dokonce tak daleko, že své koncertní kusy op. 113 a 114 pro sólový klarinet a basetový roh zkomponoval Baermannnovi "na míru". Part basetového rohu pak spolu s otcem hrál Baermannův syn Carl, vynikající hráč na tento nástroj. Sabine Meyer uchopila skladby skutečně příznačně, když si sólové party rozdělila spolu se svým bratrem Wolfgangem Meyerem . Špičková úroveň obou interpretů se tak stala základem pro jedinečnou nahrávku, zcela evidentně vybočující i z těch nejvyšších nároků. Při poslechu si stále a stále uvědomuji, jak jen řeholní dřina se může stát interpretovi technickým základem k vlastnímu duchovnímu vyjádření, k dialogu se skladatelem. V této fázi jsou pak všechna slova zbytečná. Stačí se zaposlouchat.

Vydavatel: EMI Classics / EMI Czech Republic

Stopáž: 57:19

Nahráli: Sabine Meyer, Wolfgang Meyer - klarinet, Academy of St Martin in the Fields, Kenneth Sillito

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Komentáře

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.