čtvrtek, 9. prosinec 2004

S'aight: S'aight

Kam se ubírá český akustický jazz na počátku jednadvacátého století? Je to jazz vynikajících muzikantů, zhruba třicátníků, kteří v mnoha případech studovali nebo studují za oceánem (viz David Dorůžka a další) a snaží se jazzově prosadit (jde-li to) ve skromných poměrech české kotliny. Na rozdíl od mnohých o trochu starších jazzmenů nejde o dítka odchovaná jen jazzrockem, mají kvalitní jazzové či dokonce klasické (Beata Hlavenková) hudební vzdělání.

Na předvánočním trhu se v distribuci 2 HP objevily hned dvě nahrávky mladých českých jazzmenů. Experimentální minibigband NUO (Arta) si jistě zaslouží recenzi v některém z příštích čísel, osobitě mainstreamovému CD S'aight, které vzniklo v létě ve studiích Českého rozhlasu Ostrava, se věnujeme nyní.

Pilířem základní sestavy S'aight jsou manželé Hlavenkovi, v Praze žijící Ostraváci, kteří letos absolvovali jazzovou kompozici a aranžmá na americké University of Massachusetts. Jestliže Patrik Hlavenka si prošel hlavně jazzovou průpravou (roku 2000 zvítězil v soutěži Muzikusu v kategorii "jazzová a bluesová kytara"), Beata studovala vážnohudební skladbu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a jazzové improvizaci a interpretaci se začala věnovat až v hlavním městě. Inovativní basista Jaromír Honzák z věkového průměru kvintetu vybočuje, čtenářům HARMONIE jej však není třeba představovat. Saxofonista Rostislav Fraš je opět Moravák, známe ho především ze seskupení Veleband či Hot Line. Nejmladším členem formace je pak slovenský bubeník Dano Šoltis (mimo jiné David Dorůžka, Marcel Bárta, Yvonne Sanchez). Hostující Vlastimil Šmída (zase Morava!) přispěl trubkou a křídlovkou ke čtyřem skladbám.

Mnohé ze skladeb autorsky se střídající manželské dvojice vznikly na základě cvičebních úkolů zadávaných ještě americkými učiteli. Jedním z nich byl i vycházející kytarista Kurt Rosenwinkel, který tu z povzdálí spolu s Bradem Mehldauem zaznívá. Nejde o "školácké" hraní, Hlavenkovi odvedli kompozičně vyzrálou práci. Uchvacující a zřejmě nejvýraznější je úvodní Song for Petra (Beata Hlavenková), počínající nezáludným tříminutovým intrem, kde se mají možnost krátce vyjádřit všichni zúčastnění. Beata, nejprve nesměle, poté s neobyčejnou gradací začíná s tlačícím Honzákem v zádech swingovat, aby rozvinula technicky velmi propracovanou klavírní improvizaci. Vše končí návratem k původnímu sopránkovému tématu. Předností pianistky je originální přístup k elektrickým klávesám Rhodes. Krása jejich zvuku je tu integrována do celku s velkým citem a v neotřelých aranžmá (S'aight , What About This, Mad Mood ) tu působí naprosto samozřejmě.

Mezi americkými spolužáky Hlavenkových byli hudebníci z celého světa. Možná právě multikulturní prostředí manžele naučilo výjimečné hudební otevřenosti a vnímavosti k různým vlivům. Vše má své místo a čas - zámořské splíny (Patrikovy York's Sadness, Farewell ) i optimistické rozřešení v Grass Dew Pearled s Frašovým písničkovým motivem jako z dětské pohádky.

S'aight je album skladebně pestré, přitom však neskonale soudržné. Hlavenkovi znějí velmi svěže a z českých jazzových vod skutečně vyčnívají. Jejich umělecká oběť by měla být náležitě oceněna.

Vydavatel: BP Product / 2 HP Production

Stopáž: 70:55

Nahráli: Beata Hlavenková - klavír, Fender Rhodes, Rostislav Fraš - tenor a soprán saxofon, Patrik Hlavenka - kytara, Jaromír Honzák - kontrabas, Dano Šoltis - bicí, Vlastík Šmída - křídlovka, trubka

Petr Vidomus

V Harmonii zakotvil na podzim 2004, kdy si jej na základě reportáže z francouzského jazzového festivalu vybrala jako svou náhradu Petra Konrádová (Petro, díky!). Stal se editorem jazzové rubriky časopisu, což znamená, že pro vás vybírá ta nejzásadnější témata, která hýbou světem tohoto žánru, dohlíží na kvalitu článků a v neposlední řadě sám píše. Do jeho textů se může promítat láska k sociologii, Francii a jazzrocku 70. let. Mimo to má rád dobré víno, cestování a fotografii. Můžete jej znát také coby hlas stanice ČRo Jazz.