neděle, 16. březen 2003

Rubin Quartet: (Haydn, Debussy, Webern, Feldhandler) - Haydn, Debussy, Webern, Feldhandler

Pod poetickým názvem Rubin Quartet se skrývá čtveřice sympatických hudebnic z Německa, Francie a Holandska, které od počátku své spolupráce (1992) urazily na poli kvartetní hry značný kus cesty. Desetiletá historie kvarteta je naplněna oceněními ze soutěží a festivalů, nahrávkami pro rozhlas v různých zemích, ale i úzkým kontaktem s mladou generací soudobých skladatelů (Kurtág, Gubaidulina) a spoluprací na multimediálních projektech. Předložené CD je nově vydanou nahrávkou, kterou nahrálo kvarteto v roce 1995 a kterou tehdy vydala New Classic Colours. CD profilového charakteru s výběrem stylově rozmanitých kvartetních děl ukazuje široký repertoárový záběr kvarteta mapující vývoj druhu od jeho prosazení po současnost. Kvartet jako nově ustanovený druh - Smyčcový kvartet op. 42 c moll Josepha Haydna, impresionistický duch s rafinovanými zvukovými barvami ve Smyčcovém kvartetu op. 10 Claude Debussyho, atonalita a hluboká výpověď ve čtyřech minutách hudby - 6 Bagatel pro smyčcový kvartet op. 9 Antona Weberna a konečně sugestivní snaha zachytit to, co slovy nelze vyjádřit Nacht und Nacht soudobého skladatele Jean-Christophe Feldhandlera na motivy básně Paula Celanse. Rubin Quartet ukazuje v těchto skladbách širokou a bohatou škálu výrazových prostředků. Jasný, brilantní a lehký zvuk nástrojů, které si "povídají" v Haydnově kvartetu, vystřídá oslnění třpytící a míhající se Debussyho harmonií, kde posluchač bloudí v bohatství jemného zvukového stínování. Důležitou roli zde hrají různé druhy vibrata a detailní práce s tónem, kterými hráčky kvarteta mistrně kouzlí rozličné zvukové plochy někdy až orchestrálního charakteru. Ve Webernových kompozicích zvuk kvartetu budí dojem naprosto osamocených hlasů s poselstvím naléhavé výpovědi. Hudebnice dávají vyznít zámlkám a tichu, aby tak umocnily vnitřní emocionalitu skladeb. Feldhandlerova kompozice - komponovaná přímo pro Rubin Quartet - je technicky velmi náročná, ale kvartetu kupodivu výrazově nejbližší. Vyniká zde nenásilná virtuozita a zejména hluboké hudební souznění čtyř hudebnic. V závěru ponechávám na posluchači, zda odhalí, čím jiným se mu bude zdát hra Rubin Quarteta charakteristická a zajímavá. Sama za sebe se těším na jejich další nahrávky.

Vydavatel: Arte Nova / BMG

Stopáž: 53:25

Nahráli: Rubin Quartet: Irmagard Zavelberg - 1./2. housle, Tinta Chmidt von Altenstad - 1./2. housle, Sylvie Altenburger - viola, Ulrike Zavelberg