Roman Pokorný Trio: 2 Faces

Roman Pokorný trio: Roman Pokorný – kytara, Ondra Pivec – varhany, Martin Novák – bicí, Radek Zapadlo – saxofon, Yvonne Sanchez – zpěv, Blues Box Heroes: Roman Pokorný, Ondra Pivec – Hammondovy varhany, elektrické piano, Tonny Smrčka – basa, Josef Cigánek – bicí, Jamie Marshall – zpěv, Radek Zapadlo. Vydáno: 2004. TT: 65:46 + 65:57. 2 CD Arta F1 0127(distribuce 2HP Production). Po dvouleté odmlce vychází Romanu Pokornému dvojcédé 2 Faces , přičemž bych tuto desku zařadil do série úspěšných jazzových počinů sklonku loňského roku. Ač z této řady nahrávka výrazně nevyčnívá, našlápnutá tříkolka, která zdobí papírový přebal alba, dává na první pohled tušit, že všechna tři kola tria budou správně seřízena a při prvním poslechu skutečně ujíždějí k vašim uším tak rychle, že si jeho konec pomalu ani neuvědomíte. Na dvou discích se ukazují „two faces“ českého kytaristy: jazz a blues.

První, jazzová tvář, „vyfocena při činu“ živě v pražském klubu U staré paní, s mimikou kytary, varhan, bicích, a v závěru i tenor saxofonu Radka Zapadla a vokálů vždy výborné Yvonny Sanchez , je úsměvná, hrající svěží klubový jazz. Zřetelně lze rozpoznat, že směr „tříkolky“ určuje leader, který je i autorem všech skladeb. Dodatek bicích a především, na české poměry netradičního nástroje – Hammondových varhan (skvělý Ondra Pivec ), pak dodává desce svižnou plynulost. Výhodou je i tlak publika, které při natáčení asistovalo, a i tento feedback je na desce autenticky zachycen. „Jazzový face“ prochází od písně k písni proměnou, přes ďábelsky znějící Pressure až po baladické snění o Karolíně (Dreams about Carolline ), uzavírají ho skladby až standardně jazzové. Věřte, že může být těžké přesedlat na druhý disk, tedy v plném významu změnit tvář.

Druhá, bluesová strana tváře, představuje příjemné pojetí hudby, původně „nesrozumitelné nezasvěcencům“, nyní přístupnou těm, kteří rozumět chtějí. V podání uskupení Blues Box Heroes jsou skladby, původem například od J. Cashe, W. Jacobse, M. Waterse, E. Claptona či J. J. Caleye, zahrány ve zmíněném uvolněném aranžmá a milovníci blues si tu jistě přijdou na své. Roman Pokorný se až zde ukazuje jako multiinstrumentalista, který mimo kytary a jazz-bluesového feelingu ovládá i zpěv, harmoniku a basovou kytaru. Jistěže k bluesové náladě přispívají i ostatní členové kapely a přizvaný zpěvák Jamie Marshall .

Programátorské dovednosti klávesisty Ondry Pivce a nadšení kapely pro PC hry stojí u vzniku „třetí tváře“ desky: hudební hry Robox, která simuluje obsazení tria a spolu se dvěma video záznamy tvoří multimediální doplněk alba.

Shrňme tedy, že všechny tři součásti mají svou přehlednou ucelenost, každá vykresluje jiný obličej Pokorného formace, jiný, diametrálně odlišný žánr, ale vždy s obdobně patrným kytaristovým rukopisem.

Vydavatel: 2HP Production

Nahráli: Roman Pokorný trio: Roman Pokorný – kytara, Ondra Pivec – varhany, Martin Novák – bicí, Radek Zapadlo – saxofon, Yvonne Sanchez – zpěv, Blues Box Heroes: Roman Pokorný, Ondra Pivec – Hammondovy varhany, elektrické piano, Tonny Smrčka – basa, Josef Cigánek – bicí, Jamie Marshall – zpěv, Radek Zapadlo