úterý, 20. červenec 2010

Roman Novotný, Jiří Pospíchal, Ivo Kahánek

Napsal(a) 

Roman Novotný, Jiří Pospíchal, Ivo Kahánek Roman Novotný, Jiří Pospíchal, Ivo Kahánek

(Françaix, Martinů, Ibert)

Roman Novotný – flétna, Jiří Pospíchal – housle, Ivo Kahánek – klavír. Produkce: John W. Nomis. Text: Č, A. Nahráno: 10/2009, Dvořákova síň Rudolfina, Praha. Vydáno: 2009. TT: 54:49. DDD. 1 CD Artesmon AS731-2.

Už při prvním pohledu oceníme na tomto CD nápaditou dramaturgii. Skladby pro flétnu, housle a klavír (respektive cembalo) z posledních let pařížského období Bohuslava Martinů tu máme možnost porovnat s kompozicemi pro stejné nástrojové obsazení dvou francouzských současníků B. Martinů: Jeana Françaixe (1912 – 1997) a Jacquese Iberta (1890 – 1962). Atraktivitu této konfrontace zvyšuje jak to, že všechna nahraná díla jsou si blízká dobou vzniku, tak i to, že hudební jazyk všech tří autorů má řadu styčných prvků. Úvodní skladbu Musique de Cour Jeana Françaixe lze vnímat jako jakési „motto“ celého projektu. Průzračné, vtipné a hravé dílko vzniklo bezpochyby jen proto, aby nás přivedlo do dobré nálady. A interpreti je hrají s uvolněností a bezstarostností tak nakažlivou, že si připadáme, jako bychom se s nimi vypravili na nějaký příjemný jarní výlet. PromenádySonáta B. Martinů jsou v dikci nepatrně závažnější než Françaix, ale i zde oceníme mimořádnou vzdušnost, lehkost a kultivovanost provedení. Ibertova dvouvětá Interludia vznikla na základě skladatelovy scénické hudby ke hře Le Burlador. Efektní druhá věta s ozvuky španělského folkloru by mohla být působivým „finálštykem“, ale interpreti za ni připojili ještě Ibertovu Arii , skladbu plynoucí tiše a klidně až k závěrečnému snovému pianissimu. Barevně vděčnou kombinaci flétny, houslí a klavíru si na tomto CD můžeme skutečně vychutnat, neboť všechny tři nástroje se zde ocitly v rukou vynikajících umělců. Flétnista Roman Novotný a houslista Jiří Pospíchal – oba jsou členy České filharmonie – tu spojili své síly s jedním z nejvýraznějších představitelů mladé pianistické generace Ivem Kahánkem . Všichni tři jsou nejen skvělí sólisté (o jejich výborné nástrojové technice se můžeme na tomto CD nesčetněkrát přesvědčit), ale mají i obdivuhodný cit pro komorní hru. Připočteme-li k tomu, že z jejich interpretace přímo dýchá pohoda a radost ze života, pak nepochybuji, že se k této nahrávce budeme často a rádi vracet.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.