Robert Schumann – The Masterworks

J. E. Gardiner, R. Kubelík, M. Pollini, V. Ashkenazy, H. Szeryng, A. S. Mutter, Hagen Quartet, D. Garrett, G. Kremer, M. Argerich, H. Holliger, A. Brendel, D. Fischer-Dieskau, E. Mathis, P. Schreier, J. Varady, B. Bonney a další. Kompilace: Alan Newcombe. Text: není. Nahráno 1965 – 2002. Vydáno 2010. 35 CD Deutsche Grammophon 477 8816 GB35 (distribuce Universal Music).

Dvousté výročí narození skladatele Roberta Schumanna, které připadá na letošní 8. červen, se v hudebním světě připomíná s mnohem menší pompou, než tomu bylo u nedávného jubilea Fryderyka Chopina. Je to tím, že Němci se v hudební historii mohou chlubit podstatně větším počtem uznávaných skladatelů než Poláci, nebo za to může nejednoznačnost, neuchopitelnost Schumanovy osobnosti a hudby? Vydavatelství Deutsche Grammophon sestavilo pro tuto příležitost reprezentativní krabičku pětatřiceti disků, přičemž řádně provětralo svůj archiv. Najdeme zde nahrávky od poloviny 60. let, nejmladší vznikla roku 2002. Vkusný a úhledný box, který má po stranách portréty skladatele, se netváří jako komplet Schumannovy tvorby: je nazván „Robert Schumann – The Masterworks“. Jsou tu ale shromážděny všechny žánry, do nichž tento romantik přispěl: díla orchestrální, koncertantní, sborová, komorní, klavírní a písňový repertoár. Sešla se tu vedle sebe velká jména: symfonie (včetně fragmentu rané takzvané Cvikovské symfonie g moll ) natočil John Eliot Gardiner se svým Orchestre révolutionnaire et romantique , předehru k opeře Genoveva interpretuje Rafael KubelíkBerlínskými filharmoniky , Klavírní koncert a moll tady hraje Vladimir Ashkenazy , houslový Henryk Szeryng , houslovou fantasii Anne Sophie Mutter ; z klavíristů tu má velký podíl Maurizio Pollini , komorní hudbu zde nalezneme v podání Beaux Arts tria či Hagenova kvarteta , houslové sonáty si zahráli Gidon KremerMartha Argerich . Mezi nejvyšší level rovněž náleží hobojista Heinz Holliger a pianista Alfred Brendel , pěvci Dietrich Fischer Dieskau , Peter Schreier , Edith MathisJulia Varady .

Kromě nejznámějších kompozic, které slýcháme i na našich pódiích, nás tato edice seznámí s mnoha raritami. Je to například u nás neznámá Schumannova sborově symfonická tvorba. Půvabné dvanáctiminutové Requiem pro Mignon , k němuž skladatele inspirovala tajemná postava dívky Mignon z Goethova románu Viléma Meistera léta učednická, zaujme na první poslech. Hudba je něžná, místy mystická, s názvuky Mozartova Requiem a Kouzelné flétny. Se vší důstojností a citem je přednáší Monteverdiho Choir doplněný o chlapecké hlasy a zmíněný Orchestre révolutionnaire et romantique za řízení Johna Eliota Gardinera. Titíž interpreti figurují u nahrávky oratoria Ráj a Peri , kde exceluje sopranistka Barbara Bonney . Scény z Goethova Fausta dirigoval v roce 1972 Benjamin Britten . Dalším unikátem jsou Paganiniho Capriccia , k nimž Schumann dokomponoval klavírní doprovod. Houslista David Garrett je hraje bravurně za doprovodu Bruna Canina . Pětatřicetidílný komplet nahrávek Schumannových skladeb je dobrou volbou pro fajnšmekry i pro ty, kdo chtějí vlastnit reprezentativní snímky jeho známých děl. Jakkoli si každý z nás u některých skladeb najde interpretace více vyhovující individuálnímu vkusu, celková úroveň je dobrá až výborná, není tu vyložený kvalitativní propad. Nejde tedy o typ kompilace, kde účel – tedy Schumannovo výročí – světí prostředky. Posluchač si nutně uvědomí, jak malou část tvorby a potažmo možná i osobnosti Roberta Schumanna známe, jak jsou naše představy o něm zkreslené. Co se do přitažlivé krabičky nevešlo, je jakákoliv průvodní studie. V bookletu najdeme opravdu jen seznam tracků se stopáží a jmény interpretů. Přičemž řadu méně známých děl by bylo záhodno blíže představit.