úterý, 18. listopad 2003

Robert Schumann: Klavírní kvintet op. 44, Klavírní kvartet op. 47

Již první tóny předkládaného CD znějí jako důvěrný hlas, který promlouvá k duši. Pochopitelně taková je samotná hudba Roberta Schumanna, ale k životu ji probouzí teprve hudebník. A ten musí jako první pochopit všechna skrytá zákoutí jejího příběhu. Právě pochopení díla jako celku pramenící z minuciézního propracování struktury je základním krokem k interpretaci, která má význam pro posluchače, jimž je směrována. Michelangelo Piano Quartet je souborem prokazující skutečně skvělou a vyváženou souhru a je spodivem, jak všechny hráče ansámblu ovládá stejné cítění. Jak jsem již napsal, Schumannova hudba je velmi sdělná a jde o příběh pestrý, leckdy překvapivý, strhující. Melodické pasáže rozezpívané v houslích evokují pocit bezpečné náruče milujícího člověka, kterému věříme zcela a bez výhrad. A tak i dramatický obsah v nás neporuší onu všeobjímající radost z bezpečí. Ano, této nahrávce můžete zcela stoprocentně věřit, můžete opustit jakoukoliv pochybnost a plně se nechat unášet hudebním tokem plynoucím přes roztodivná zákoutí. Citlivost hráčů je natolik velká, že dokáží naprosto bravurně procházet takovými částmi, kdy se na malé ploše střídá sólistické užití jednotlivých nástrojů s místy, kdy všichni hrají jako jeden celek v efektních proudech harmonického vývoje. Jestliže je komorní hudba jakýmsi rozhovorem mezi několika nástroji, pak v případě tohoto snímku je každý zúčastněný plnohodnotným vypravěčem respektovaným okolím. Společná hra pak vyznívá jako sbor, který jen stvrzuje vzájemnou soudržnost. Obě autorova díla na této nahrávce jsou svým charakterem jásavou hudbou plnou života a radosti. Bez dlouhých slov - nechejme se strhnout, stojí to zato!

Vydavatel: Chaconne / Panther

Stopáž: 57:52

Nahráli: Antonio De Secondi - druhé housle, Michelangelo Piano Quartet