úterý, 10. prosinec 2002

Robert Schumann: Allegro b moll op. 8, Kreisleriana op. 16, Gesänge der Frühe op. 133

Nahrávka vybraných Schumannových děl pro sólový klavír si zasluhuje ocenění již z toho důvodu, že zde klavírista sáhnul nejen k první verzi Kreislerian , ale pro jejich "okolí" vybral dvě méně hraná díla, a to Allegro b moll op. 8 a Jitřní zpěvy op. 133 (v německém originálu Gesänge der Frühe ). Úvodní Allegro b moll , které jeho autor původně zamýšlel jako první větu z nakonec nerealizované sonáty, se Mauriziu Pollinimu podařilo představit jako sonátovou formu a zároveň jako rapsodickou lahůdku. Oba charaktery vykresluje příslušnými prostředky. Bedlivě sleduje Schumannovu kontrapunktiku, aby po této stránce nic podstatného nepromeškal. Jeho podání vyniká brilancí a uchvacuje samozřejmostí, s jakou se klavírista vyrovnává s náročností širokých hmatů a hutnou strukturou mnohohlasu. Polliniho Kreisleriana působí naprosto suverénním dojmem. Klavírista pochopil tento cyklus, který je Schumannovou latentní osobní vypovědí, jak po stránce stavebné, tak po stránce imaginativní, velmi přesvědčivě. Dodržuje řád pravidelných kontrastů mezi jednotlivými částmi, z něhož těží maximum možných ozvláštnění cyklu jako celku. Pozorně si všímá poetického podtextu, i když se místy ocitá poněkud více ve sféře řemeslné dokonalosti. Přesto však můžeme na jeho pojetí ocenit zejména perfektní zvládnutí dramatického vývoje. Nahrávka je ukončena méně známým a vlastně posledním Schumannovým klavírním dílem - cyklem Jitřní zpěvy z října roku 1853. Ze všech tří opusů, která zde Pollini nabízí, považuji toto dílo za nejskvělejší. Pollini uchopil pět částí cyklu podle vlastních slov skladatele jako "příchod rána a postupné rozednívání", přičemž lze asi již jen uvažovat o dalším programním výkladu. Zvláště pak, má-li dílo vazbu na Hölderlinův román Hyperion . V každém případě se Jitřní zpěvy vyjímají mezi předchozími dvěma opusy a vytvářejí reprezentativní závěr celého disku.

Vydavatel: Deutsche Gramophon / Universal Music

Stopáž: 48:23

Nahráli: Maurizio Pollini - klavír