sobota, 1. únor 2003

Robert a Clara Schumann: Lieder

Rakouský barytonista Wolfgang Holzmair vydal schumannovský snímek již před několika lety a já osobně považuji právě jeho pro "Lied" první poloviny 19. století za jednoho z nejdisponovanějších. Jak písním Schumannových, tak Beethovenovým a Schubertovým, které jsou také součástí jeho repertoáru, dává kromě příjemné a přirozené barvy hlasu a kultivovaného výrazu i plné porozumění pro upřímně míněnou (nikoli přehnaně rozbolavělou nebo patetickou) romantiku. Postavit vedle sebe kompoziční umění Roberta a Clary Schumannových není dnes již ojedinělý nápad, jeden z nejhezčích snímků s repertoárem Clara & Robert natočila Anne Sophie von Otter. Díky zájmu o tvůrčí hudební oblast žen se o Claře Schumann dnes ví mnohem víc, než že byla trpělivou a obětavou manželkou psychicky nemocného skladatele a matkou sedmi dětí. Písně jsou na snímku působivě seřazeny s ohledem na obsah, výraz, kontrast tempový i tóninový, takže tvoří jakéhosi průvodce uměleckým i privátním vztahem, který vešel do dějin; a není to jen proto, že poslední píseň na slova Friedricha Rückerta se jmenuje Zum Schluß a hovoří o "nedokonale uvitém věnci", který nahradí "dokonale uvitý věnec lásky". Je potěšením se do písní zaposlouchat. Dokonalou partnerkou sólistovou je pianistka Imogen Cooper .

Vydavatel: Philips / Universal Music

Stopáž: 66:32

Nahráli: Wolfgang Holzmair - baryton, Imogen Cooper - klavír