středa, 4. prosinec 2002

Rober Schumann / Ottorino Respighi: Frauenliebe und Leben, Liederkreis / Il tramonto

Jednou z nejcennějších činností nahrávacích firem je fakt, že svými remaky vrací naší pozornosti hlasy, které už z vlastní zkušenosti můžeme pamatovat jen stěží. Další v řadě velkých poválečných pěvců, s nímž se na remaku DG setkáváme, je Sena Jurinac . Po čtyři desetiletí byla sólistkou Vídeňské státní opery a soupis interpretovaných rolí je závratný. Od počátku své kariéry udivovala svým široce klenutým sopránem, jenž měl výrazně zbarvený spodní rejstřík, což jí dovolovalo zpívat role typu Cherubína (Figarova svatba ) a Octaviana (Růžový kavalír ). Začínala postavou Mimi (Bohéma ) již v roce 1944 a posléze nastudovala všechny velké sopránové role - Butterfly, Toscu, Desdemonu, Alžbětu, Leonoru, v neposlední řadě i Jenůfu. S léty se "prozpívala" řadou Wagnerových oper (Senta, Alžběta, Eva), v Růžovém kavalírovi přešla na Maršálku a v Jenůfě ke Kostelničce. Stala se v operním světě pojmem a její jméno patří k těm, na něž pamětníci nezapomenou. Písňové interpretaci se věnovala ráda a v míře, co jí dovolovalo přetížení sytých operních sezon. Nahrávka Schumannova cyklu Láska a život ženy je unikátním dokumentem její výjimečnosti. Možnost se s ním sluchově laskat je nesmírně přínosná. Paleta výrazu, s níž staví oblouk k vyjádření pocitů vzrůstajícího citu a jeho konečného zlomení, je široká a atakující. Neomezená jistota hlasové techniky pěvkyni dovoluje vytvářet úchvatná místa pěveckého mistrovství, což se stejnou měrou váže k druhému Schumannovu cyklu Liederkreis . Stejnoměrná dokonalost interpretace svazuje při akcentování některé z dvanácti písní. Oba cykly jsou hladivou ukázkou mistrovského a zároveň pokorného písňového projevu, nezatíženého bohatou operní činností. Stejně, a navíc s poutavou zvukomalebností v doprovodu smyčcového kvarteta, vyznívá obsažná píseň Ottorina Respighiho. Nahrávka písní se Senou Jurinac obohacuje naše měřítka o pěvecké interpretaci a očišťuje kriteria umění.

Vydavatel: Westminster Legacy / Universal Music

Stopáž: 66:55

Nahráli: Sena Jurinac - soprán, Franz Holeček - klavír, Barylli Quartet