čtvrtek, 29. září 2005

Richard Wagner - Die Meistersinger von Nürnberg

Richard Wangner: Die Meistersinger von Nürnberg Richard Wangner: Die Meistersinger von Nürnberg
James Morris, Karita Mattila, Ben Heppner, Thomas Allen, René Pape aj., Chor and Orchestra of the Metropolitan Opera, James Levine. Produkce: Otto Schenk. Režie: Peter McClintock. Titulky: N, A, F, Š, čínsky. Text: A, N, F. Nahráno: 12/2001, Metropolitní opera, New York. Vydáno: 2004. TT: 292 minut. 2 DVD Deutsche Grammophon 00440 073 0949 (Universal Music).

Pětihodinová operní podívaná je v tomto případě skutečně impozantním zážitkem. Jak kvůli nezkrácenému rozsahu, tak pro zachycení jevištního prostoru Metropolitní opery, ale v neposlední řadě i díky výkonům sólistů. Nikdo zde ani náročného posluchače nezklame, výkony jsou vyrovnaně vynikající jak v hlavních rolích, tak ve všech menších úlohách - a že jich není málo. Ústřední dvojice - Evička a Stolzing - to jsou hvězdy první velikosti: finská sopranistka Karita Mattila je dostatečně lyrická, aniž by jí chyběla rozhodnost a výdrž, tenorista Ben Heppner je hrdinný typ, jehož zpěv je ještě stále lahodný. U Američana Jamese Morrise v roli Hanse Sachse může překvapit poměrně světlá barva a vyšší poloha hlasu, zpívá však krásně kultivovaně a vázaně a vyzařuje z něj v souladu s rolí laskavost a klidná rozšafnost. Thomas Allen naopak Beckmesserovu směšnost a pichlavost vyhrává hlasem i gesty do všech detailů. Působení dirigenta Jamese Levinea během celého představení zdánlivě není ničím nápadné, ale Wagnerova hudba v jeho "režii" teče nádherným proudem, který ani na chvíli nedává příčinu k pocitu zdlouhavosti. Televizní záznam, v prostředcích a rozvrhu nikterak převratný, dává ideálně nahlédnout do detailů, vytahuje z dění na scéně podstatné segmenty. Obrovské jeviště MET je v této realistické koncepci velmi přirozeně zalidněno, v davových scénách závěru díla dokonce získává divák pocit, že snad ani nejde o operu, ale o velkofilm, jak je vše velkoryse a neschematicky rozehráno. Nosič přináší velice zajímavý a plnocenný záznam sice tradičního, ale zdařilého a umělecky vysoce hodnotného operního představení.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 292 minut

EAN: 004400730949

Nahráli: James Morris, Karita Mattila, Ben Heppner, Thomas Allen, René Pape aj., Chor and Orchestra of the Metropolitan Opera, James Levine

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.