Richard Wagner – Die Meistersinger von Nürnberg

Pětihodinová operní podívaná je v tomto případě skutečně impozantním zážitkem. Jak kvůli nezkrácenému rozsahu, tak pro zachycení jevištního prostoru Metropolitní opery, ale v neposlední řadě i díky výkonům sólistů. Nikdo zde ani náročného posluchače nezklame, výkony jsou vyrovnaně vynikající jak v hlavních rolích, tak ve všech menších úlohách – a že jich není málo. Ústřední dvojice – Evička a Stolzing – to jsou hvězdy první velikosti: finská sopranistka Karita Mattila je dostatečně lyrická, aniž by jí chyběla rozhodnost a výdrž, tenorista Ben Heppner je hrdinný typ, jehož zpěv je ještě stále lahodný. U Američana Jamese Morrise v roli Hanse Sachse může překvapit poměrně světlá barva a vyšší poloha hlasu, zpívá však krásně kultivovaně a vázaně a vyzařuje z něj v souladu s rolí laskavost a klidná rozšafnost. Thomas Allen naopak Beckmesserovu směšnost a pichlavost vyhrává hlasem i gesty do všech detailů. Působení dirigenta Jamese Levinea během celého představení zdánlivě není ničím nápadné, ale Wagnerova hudba v jeho „režii“ teče nádherným proudem, který ani na chvíli nedává příčinu k pocitu zdlouhavosti. Televizní záznam, v prostředcích a rozvrhu nikterak převratný, dává ideálně nahlédnout do detailů, vytahuje z dění na scéně podstatné segmenty. Obrovské jeviště MET je v této realistické koncepci velmi přirozeně zalidněno, v davových scénách závěru díla dokonce získává divák pocit, že snad ani nejde o operu, ale o velkofilm, jak je vše velkoryse a neschematicky rozehráno. Nosič přináší velice zajímavý a plnocenný záznam sice tradičního, ale zdařilého a umělecky vysoce hodnotného operního představení.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 292 minut

EAN: 004400730949