pondělí, 3. červen 2002

Radek Baborák: Stich-Punto, J. Haydn, M. Haydn, Rosetti, Mozart

Radek Baborák se přes své mládí může pyšnit výraznou koncertní kariérou jako sólista i komorní hráč. Když přišel roku 1996 do Mnichova, byl pravděpodobně jedním z nejmladších sólohornistů u renomovaného orchestru na světě vůbec. Svůj nástroj ovládá bravurně, ale bravura by nebyla nic bez muzikantského srdce, píle, poctivosti, pokory a zodpovědnosti. To všechno má. Jeho recitál obsahuje skladby mistrů vídeňského klasicismu Josefa a Michaela Haydna a Wolfganga Amadea Mozarta a autorů původem z Čech, Jana Václava Sticha-Punta a Antonia Rosettiho. Všechno jsou to skladby vděčné pro hráče a přitažlivé pro posluchače. Radek Baborák má jemný tón "tylšarovské školy" (absolvoval u Bedřicha Tylšara), bezvadnou práci s dechem a spolehlivý nátisk. Tyto předpoklady a ono výše zmíněné muzikantské srdce mu pomáhají i z drobniček, jako je Mozartovo Rondo nebo transkripce Michaela Haydna, vytvořit kus umění. K tomu dopomáhá i citlivý a Petrem Vronským nenápadně vedený doprovod České filharmonie . Informativní je i doprovodný text Ivana Rumla, dovoluji si však doplnit: Výzkumy, publikované Rosettiho společností se sídlem ve Wallersteinu i výsledky publikované u nás, k nimž přispěli i čeští historikové Jan Trojan a Jiří Štefan, již před několika lety vyvrátily tradované dvojí křestní jméno Franz Anton (šlo o "kontaminaci" dvou skladatelů) a prezentace "našeho" Rosettiho se ustálila na formě jména, kterou používal ve Wallersteinu, totiž Antonio (příp. Anton) Rosetti. Matriční zápis, který by potvrzoval jeho datum narození, však dosud - ani v Litoměřicích ani v Mimoni ani jinde - nalezen nebyl a rok jeho narození je stále odvozován odečtem ze zápisu v úmrtní matrice.

Vydavatel: Gramofonové závody

Stopáž: 66:14

Nahráli: Radek Baborák - lesní roh. Česká filharmonie, dirigent Petr Vronský.