sobota, 15. listopad 2003

Prague String Quartets

Roku 1996 vznikla skladatelská tvůrčí skupina Quattro. Úmrtím Luboše Fišera se počet členů zúžil na tři, v tvůrčím odkazu však nadále zůstali pohromadě a společně se prezentují na tomto snímku. Je zde jediný Smyčcový kvartet Luboše Fišera, Čtvrtý kvartet Sylvie Bodorové, Druhý kvartet Otmara Máchy a Čtvrtý kvartet Zdeňka Lukáše. Protože každý soubor a každý producent, který se ujme soudobé tvorby, vstupuje na nejistou půdu, je počin kvarteta, založeného roku 1990 i firmy Arco diva, která snímek vydala, hodnotit jako nanejvýš chvályhodný. Je třeba zmínit i Nadaci Českého hudebního fondu a Nadaci Život umělce, které na vydání snímku přispěly. Čtveřice českých skladatelů dvou generací představuje čtyři silné individuality s jasně formulovanou osobitostí hudební řeči. Fišerova stručnost a jednoznačnost vedle orientálně (židovskými prvky) zabarvené hudební řeči Bodorové a moravskými, respektive českými folklórními prvky ovlivněné hudební řeči Otmara Máchy a Zdeňka Lukáše představují i poutavou dramaturgii. Kvartet Jupiter hraje všechny čtyři skladby zaujatě a procítěně (zvláště zdůvěrnělý projev má v inspirativní hudbě kvarteta Sylvie Bodorové, což je dáno i skladbou samou). Na čtyřech rozdílných skladbách představil soubor ve vynikajícím světle své výrazové schopnosti. Snímek je vydán pod souhrnným titulem Prague String Quartets. Má tím být řečeno, že všichni čtyři skladatelé žijí (žili) v Praze, Otmar Mácha je však Moravan a Sylvie Bodorová se narodila, pokud vím, v Českých Budějovicích, spíš se tedy zdá, že titul byl připojen dodatečně, aby ospravedlnil jistě krásné a in natura stále působivé, na přebalech však už hodně okoukané a nenápadité Hradčany, které ve výtvarné pestrosti nabídky cédéček už těžko zaujmou. Mám za to, že by Arco diva optickou stránku své produkce neměla podceňovat a přemýšlet o výtvarně sjednocující podobě. (Mimochodem: nesouhlasí datace vzniku skladeb Luboše Fišera a Otmara Máchy v bookletu a na přebalu).

Vydavatel: Arco diva / Classic

Stopáž: 63:40