booklet
Na novém CD s orchestrálními díly Pierra Bouleze objímají dvě rozsáhlé skladby experimentující s nejvlastnějšími principy orchestrálního hraní -
Rituel in memoriam Maderna a
Figures-Doules -
Prismes - pět stručných vět
Notations . Ve skutečnosti
Notations objímají ony dvě skladby (ze 60. a 70. let) obrovským časovým rozpětím svého vzniku - byly vypracovány v letech 1980 a 1998 na základě prvních Boulezových zralých děl, klavírních
12 Notations dvacetiletého autora z roku 1945. A hned na počátku prozradím, že ze zvuků tohoto CD také nejvíce obejmou a vtáhnou svého posluchače. Důvodů je hned několik. Tím prvním, technologickým, je jistě to, že
Notations jsou psány jako jediné pro klasicky umístěný orchestr a stereomédium vyhovuje jejich vnitřnímu ustrojení, zatímco obě ostatní skladby by si měly počkat na dobu, až se i soudobá hudba dostane na surroundové technologie. Druhým důvodem je, že jsou interpretovány v plnokrevném zvuku lyonského orchestru kočírovaném pokorným, až bázlivým přístupem
Davida Robertsona k partituře. Jako by měl Bouleze pořád při natáčení (a možná měl) v zádech. Takový přístup ale v tomto případě paradoxně vyhovuje.
Notations jsou totiž natolik koncentrované větičky, že kupříkladu v Abbadově referenční nahrávce musí posluchač raději mezi jednotlivými větami dobitými ještě dirigentovým emočním vyzařováním zastavovat přehrávač, aby příval strávil. Robertson tolik nedodává, ale o to víc vynikne neuvěřitelná zvuková propracovanost samotných partitur. A poslední důvod je ve vnitřní tenzi
Notations : je slyšet ještě mladičkého a neohrabaného Bouleze (napsal své rané klavírní kousky po pouze třech letech nad notovým papírem, během nichž prodělal neuvěřitelný, teprve nedávno v jedné rozsáhlé studii zveřejněný vývoj) a zkušeného matadora Bouleze, který jejich odvážné a svěží principy rozvíjí s nadhledem zkušenosti slavného dirigenta a skladatele.
Vydavatel: Montaigne / Classic
Stopáž: 62:55
Nahráli: Orchestre national de Lyon, David Robertson
Body: 5 z 6