pondělí, 16. červen 2003

Petr Iljič Čajkovskij: Piková dáma

Operu Piková dáma o třech jednáních napsal Petr Iljič Čajkovskij roku 1890 na libreto svého bratra Modesta Iljiče podle Puškinovy novely z roku 1834. Vedení Mariinského divadla v Petrohradě si objednalo operu na tuto Puškinovu předlohu již roku 1883 u skladatelova bratra a u N. Klenovského. Bratrovo libreto se Čajkovskému zamlouvalo a rozhodl se jej tedy zhudebnit. Přesto trval na přepracování některých pasáží, vynutil si doplnění celé scény, měnil i Puškinovu předlohu. Skladatel některá čísla převzal i od jiných básníků (například romance Pavlíny, árie Tomského), a k některým si napsal text sám (například árie Jeleckého, arióso Lízy). Premiéra se konala roku 1890 v Petrohradě a o dva roky později zazněla za přítomnosti skladatele v Praze. Od té doby se na našem území Piková dáma dočkala téměř 60 inscenací.

Na opeře je znát, že ji skladatel psal již jako velmi zkušený operní autor. Ve své předposlední opeře dokázal mistrně vystihnout charaktery všech postav a napsat dílo plné dramatických a lyrických pasáží. Všechny momenty důkladně přečetl a interpretoval v době nahrávání padesátiletý Mstislav Rostropovič, který dokázal vést orchestr a všechny typově velmi dobře vybrané interprety s velkou zkušeností. V Rostropovičově podání je opera vrcholně dramatickým dílem s citem zejména pro gradaci. Dalším velkým přínosem nahrávky je interpretační výkon Rostropovičovy manželky - Galiny Višněvské jako Lízy, která dokázala procítit svou árii v prvním jednání, aby svůj výkon vygradovala ve své vrcholné scéně třetího aktu. V opeře Višněvská předvedla svůj lahodný slovanský soprán ve všech polohách. Neméně vydařený výkon podal německý tenorista Peter Gougaloff v roli Heřmana, jemuž se podařil především závěr opery, kde přesně vystihl její tragický konec. V o něco menších leč důležitých rolích se představili Bernd Weikl (Kníže Jelecký), Dan Iordachescu (Hrabě Tomský) a Regina Resnik (Hraběnka). Z obou pěvců vynikl zejména německý barytonista Weikl. Američanka Regina Resnik, ačkoli původně sopranistka, dokázala mrazivě vystihnout některé až altové pasáže svého partu.

Vydavatel: Deutsche Gramophon / Universal Music

Stopáž: 32:01 + 54:47 + 43:36

Nahráli: Peter Gougaloff, Dan Iordachescu