čtvrtek, 17. červenec 2003

Petr Iljič Čajkovskij, Antonín Dvořák: Vzpomínky na Florencii op. 70, Smyčcový sextet A dur op. 48

Odkaz dvou současníků Dvořáka a Čajkovského producenty často vybízí, aby zařazovali nahrávky jejich děl společně. Posluchači tak dostávají nevyslovený podnět ke vzájemnému srovnávání těchto velikánů, kteří se nejen osobně znali, ale byli dokonce i přátelé. Vzpomínky na Florencii ve své definitivní podobě z roku 1892 vznikaly bezprostředně poté, co se Čajkovskij vrátil z Itálie. Dílo také italské dojmy zrcadlí a interpreti na skladatelovy podněty velmi zdařile reagují. Za všechny věty zmíním alespoň tu, která dle mého názoru působí nejvíce italsky: Adagio cantabile e con moto , s nádherným loutnovým doprovodem a programním podtextem, který by si zde určitě uvědomil i ten posluchač, který by neznal název díla. Ačkoli spolu hráči nejsou zvyklí působit ve společném tělesu, všichni spolupracují s nejvýznamnějšími orchestry světa, a tak jim vzájemná souhra nepůsobí nejmenší potíže. Nejjemnější accelerando či naopak zvolnění jako by neprožívalo šest, ale jeden jediný umělecký subjekt. Obdiv si výborná spolupráce ve složení, které stojí někde na pomezí komorní a orchestrální hudby, opravdu zaslouží. Dvořákův Smyčcový sextet A dur vznikal v květnu roku 1878, tedy v roce, kdy Dvořák složil mimo jiné první řadu svých Slovanských tanců op. 46 a tři Slovanské rapsodie op. 45 . Skladatelův příklon ke slovanství můžeme pozorovat i v zastoupených tancích - ukrajinské dumce ve druhé a furiantu ve třetí větě. Interpreti hrají opět s velkým nasazením, i když na nahrávce vnímáme výrazný zlom nálady. Dvořákův sextet vyznívá daleko jemněji a lyričtěji. Veškeré konce frází jsou měkce ukončeny a opakované či repetované úseky důmyslně pozměňovány, ať již po stránce dynamické či artikulační.

Milovníkům Čajkovského i Dvořákovy hudby lze toto CD jen doporučit. Uspokojení přinese jistě jak technická, tak umělecká úroveň nahrávky. Navíc zde mají posluchači možnost ocenit šest vynikajících smyčcových virtuosů najednou.

Vydavatel: EMI Czech Republic

Stopáž: 67:48

Nahráli: Sarah Chang - 1. housle, Bernhard Hartog - 2. housle, Wolfram Christ - 1. viola, Tanja Christ - 2. viola, Georg Faust - 1. violoncello, Olaf Maninger - 2. violoncello