Persius Ensemble – Nonets

(Spohr, Clementi, Mozart )

Persius Ensemble. Produkce: Genuin Musikproduction. Text: A, N. Nahráno: 3. – 6. 12. 2006, Andreaskirche Berlin – Wannsee. Vydáno: 2007. TT: 70:29. DDD. 1 CD Genuin GEN 87087.

Pravidelně koncertující noneto je v dnešní době velmi vzácný jev. Pro většinu organizátorů koncertů je noneto příliš velký a tudíž i drahý soubor na komorní ansámbl a zároveň příliš malý na orchestr. Najdou se však výjimky, jako třeba u nás dlouhá léta působící České noneto, anebo právě Persius Ensemble . Soubor vznikl v roce 1998 z dechařů a koncertních mistrů jednotlivých skupin Brandenburgské filharmonie Postdam. Od té doby pravidelně koncertuje, což je na nahrávce znát. Předností tohoto ansámblu je zvuková vyrovnanost jednotlivých nástrojů, spolehlivá intonace a výborný souhra. Již v první skladbě – Spohrově Nonetu F dur, op. 31 nás o tom přesvědčí. Dovedou dokonale využít výborně napsané partitury, která sice skýtá nejedno technické úskalí, ale zároveň dává všem nástrojům rovnocennou šanci ukázat své možnosti. V premiérové nahrávce je jako druhá na disku skladba méně známého italského skladatele Muzia Clementiho. Jedná se o fragment Nonetu Es dur , který zkompletoval Pietro Spada. Samotná skladba působí velmi zajímavě a ideálně využívá jednotlivých nástrojů. Je jen škoda že zbývající části se nedochovaly. Závěrečná skladba na CD je Mozartova Haffner-Musik No.2 in D v úpravě Jana Böttchera. Není to však úprava Haffnerovy symfonie (D dur, KV 385), jak by se mohlo podle názvu zdát. V přiloženém bookletu, který jinak obsahuje spoustu informací o jednotlivých autorech, skladbách i souvislostech jejich vzniku, se píše, že se jedná o přibližnou rekonstrukci skladby, či skladeb, ze kterých postupným upravováním vznikla právě výše zmiňovaná symfonie. Každopádně se jedná o povedené aranžmá, které se dobře hodí pro nonet a které se velmi krásně poslouchá. Vynikající instrumentalisté z Persius Ensemble nám přinášejí kvalitní CD se skladbami, které se bohužel na našich pódiích nehrají příliš často. Jaká škoda!