Pavel Kohout – Prague – The Baroque Golden Age

(J. F. N. Seger, J. C. F. Fischer, J. K. Kerll, G. T. Muffat, K. B. Kopřiva)

Pavel Kohout – varhany. Produkce: Didier Maes. Text: F, A, Č. Nahráno: 2007, Chrám Matky Boží před Týnem, Praha. Vydáno: 2008. TT: 63:47. DDD. 1 CD Éditions Hortus.

Pavel Kohout , reprezentant mladé generace českých varhaníků, se už několik let významně prosazuje na mezinárodním soutěžním i koncertním poli. Žák Jana Kalfuse a Jaroslava Tůmy zhodnocuje ve svých provedeních i poznatky ze studia historicky poučené interpretace varhanní hudby u Jacqua van Oortmerssena na Sweelinckově konzervatoři v Amsterdamu. Nyní se věnuje doktorskému studiu na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze, tématem jeho disertační práce je „Jihoněmecká skladatelská škola a Josef Seger“. V rámci tohoto studijního programu bylo realizováno i recenzované debutové CD Pavla Kohouta. 12. října se v římskokatolickém Chrámu Matky Boží před Týnem na Staroměstském náměstí v Praze konal u příležitosti vydání CD recitál, do jehož programu zařadil umělec také čtyři skladby z alba. Po koncertě se disku dostalo křtu a úspěch mu jako kmotra popřála přední česká violistka Jitka Hosprová, která s Pavlem Kohoutem jinak příležitostně vystupuje ve společném koncertním programu.

Album s titulem Prague, The Baroque Golden Age (Praha, zlatý věk baroka ) připomíná kvality jedinečného týnského nástroje postaveného v roce 1673 Hansem Heinrichem Mundtem a zároveň představuje tvorbu předního českého varhaníka 18. století Josefa Ferdinanda Norberta Segera, který byl jako jmenovaný varhaník týnského chrámu s tímto mimořádným nástrojem téměř celý život spjat. Díla českého skladatele jsou v dramaturgii CD postavena do kontextu kompozic jeho současníků z tzv. „jihoněmecké školy“ J. C. F. Fischera, J. K. Kerlla a G. T. Muffata a příslušníka „citolibské skladatelské školy“ K. B. Kopřivy.

Kohoutova interpretace zaujme vyváženým vedením hlasů a vypracovanou artikulací, kterou podtrhuje charaktery jednotlivých skladeb a dodává jim jemnou dynamickou výstavbu. Mírná tempa jsou uváděna v pohyb spíše ornamentikou a i rychlejší brilantně provedené pasáže si díky technickému nadhledu varhaníka zachovávají klidný tok. Nahrávka potvrzuje výjimečné dispozice jednoho z mála nejen českých, ale i evropských nástrojů svého druhu dochovaných v autentickém stavu. Zvuk týnských varhan se vyznačuje křišťálovou čistotou a mimořádnou barvitostí. Nápaditá a vkusná registrace je uvedena spolu s dispozicemi nástroje v bookletu. Působivá a nejvíce variabilní práce s rejstříky je „předvedena“ ve formě, která se pro jejich expozici přímo nabízí, Árii – variacích Johanna Caspara Ferdinanda Fischera.

Dostatečně obsažný booklet uvádí v trojjazyčné mutaci informace o repertoáru, interpretovi i nástroji. Vkusně řešená titulní stránka využívá fotografického detailu varhanní skříně, celková fotografie nástroje je publikována u jeho popisu.

Na projektu participovala francouzská firma Éditions Hortus, která CD vydala a zařadila do svého katalogu. Ředitel Didier Maes, který byl na slavnostní prezentaci CD přítomen, charakterizuje firmu, která slaví 15. výročí činnosti, jako malé exkluzivní vydavatelství specializované zejména na varhanní a sborovou oblast. Do francouzského katalogu se tak poprvé dostává titul reprezentující českou tvorbu, interpretaci i výjimečný nástroj.