neděle, 30. listopad 2003

Paul O'Dette The Royal Lewters

Angličtí panovníci 16. století (zejména Jindřich VIII. a Alžběta I.) měli loutnu ve zvláštní oblibě - a jestli jejich loutnisté hráli tak jako dnes Paul O'Dette , není se čemu divit. Mnozí králové byli sami dobrými hudebníky, jak dokládá i první skladbička z této desky "Pastyme with good Companie" , která pochází z pera samotného Jindřicha VIII. Tato píseň se dochovala v anonymní loutnové úpravě, jejíž strohý zápis obohatil Paul O'Dette o krátkou sérii variací. Autory dalších zde uvedených skladeb už byli zaměstnanci panovníků - Vlám Philip van Wilder, Ital Alfonso Ferrabosco a především první velký anglický loutnista John Johnson. Na této desce nenajdeme celé taneční svity, ale krátké jednotlivé skladbičky. Kromě tanců (spíše pomalejších - pavana, galliarda) tu zaznívají i fantazie a také tzv. "dump" - skladbičky založené na krátké sekvenci 2 až 4 akordů, nad jejichž neustálým opakováním zaznívají další a další variace.

Paul O'Dette hraje na renesanční šestisborovou loutnu a zvládá tento nesmírně obtížný nástroj naprosto brilantně. Hraje naprosto čistě, má krásně tónově vyrovnané melodické ozdoby. Jeho hra ale není žádnou exhibicí techniky. Interpret slouží hudbě v tom nejlepším smyslu slova. Drobným skladbičkám, které vybral pro tuto desku, se nijak násilně nesnaží dodat na zajímavosti nebo závažnosti. Prostě jim věří, věří v jejich hodnotu a krásu a nechává je ožít. Přednáší je velmi přirozeně a prostě (nikoliv však nudně či nepropracovaně). Připomíná nějakého dávného barda, který vypráví prastarou báji, ke které není třeba nic dodávat - můžeme v ní najít mytickou vznešenost i prosté lidské starosti. Jeho přednes dokládá, že Paul O'Dette je vyzrálým interpretem, který se nepotřebuje hledat, který se nebojí zahrát prostou "písničku". Jen v posledních osmi letech natočil u firmy Harmonia mundi 17 sólových desek (včetně kompletního loutnového díla J. Dowlanda), celkem se podílel na více než stovce(!) nahrávek. Kromě sólových recitálů se uplatňuje jako hráč continua spolupracující s mnoha světovými soubory. Podílí se také na řízení souboru The Musicians of Swanne Alley zaměřeného na hudbu alžbětinské doby.

Vydavatel: Harmonia mundi / Classic

Stopáž: 74:51

Nahráli: Paul O'Dette - loutna