Nordic Connect – Spirals

Ingrid Jensen – trubka, křídlovka, elektronika, Christine Jensen – alt a soprán saxofony, Maggi Olin – piano, Fender Rhodes, Mattias Welin – kontrabas, Jon Wikan – bicí, cajon, perkuse. Nahráno: New York, 11/2008. Vydáno 2010. TT: 60:12. 1 CD ArtistShare 88508.

Spirals je v pořadí druhým albem jazzové skupiny Nordic Connect . Jak název kapely napovídá, jde o propojení hudebníků ze severu dvou kontinentů. Hlavními postavami jsou kanadská trumpetistka Ingrid Jensen , její sestra, saxofonistka Christine Jensen a americký bubeník Jon Wikan pocházející z Aljašky. Ti všichni tvoří americkou část skupiny. Evropští členové, pianistka Maggi Olin a basista Mattias Welin , pocházejí ze Švédska. Zajímavý je jistě i fakt, že otec sester Jensenových je původem z Dánska, zatímco Wikanovi předci prý přišli z Norska. Tím je vysvětlen onen „vikingský“ název kapely, ke kterému odkazuje i grafické zpracování obalu. Hudební řečí Nordic Connect je pak moderní postbop.

I když se objevují melancholické nálady známé z nahrávek severských jazzmanů, zejména na značce ECM, převažuje spíše jazz navazující na tvorbu současných moderních amerických jazzových souborů a autorů. Bezpochyby výrazný vliv na autorskou tvorbu mají skladby Marie Schneider, v jejímž bigbandu Ingrid Jensen působí. Patrná je také inspirace konceptem i některými konkrétními skladbami z počátku elektrického období Milese Davise přelomu 60. a 70. let.

Album Spirals nabízí posluchačům devět původních kompozic členů souboru. Každý z autorů má vlastní moderní přístup ke kombinování harmonicky proměnlivých forem a k tvorbě silných melodií. Přitom ve svých kompozicích dávají autoři prostor experimentům. Někdy zvukovým, například při použití elektronicky upravené trubky, jindy zase harmonickým nebo rytmickým při začlenění junglových rytmů nebo bicího nástroje zvaného cajon. Zvuk je postaven na střízlivém a kupředu neomylně směřujícím pulsu kontrabasu a bicích a melodiích hraných převážně v unisonu trubkou a saxofonem. Kompozičně nejčastěji je na albu zastoupena tvorba pianistky Maggi Olin, dávné spolužačky Ingrid Jensen z Berklee School of Music. Její skladby mají rozmanité nálady, střídají se v nich odlišná tempa. Ve skladbě Song For Inga pracuje velmi zajímavě s dynamikou jednotlivých formálních částí. Při hře střídá Maggi Olin akustické piano a Fender Rhodes, popřípadě jejich zvuk někdy kombinuje. Její hra je vkusně úsporná a stylová v doprovodech. V sólech neexhibuje, ale snaží se rozvíjet myšlenku skladby.

Obě sestry Jensenovy disponují barevným sytým zvukem svých nástrojů. Jejich hra má nejvyšší interpretační kvality. Ingrid svým „intelektuálním“ stylem hry místy připomíná Davea Douglase, někdy je v jejích sólech patrný vliv Woodyho Shawa. Ve vlastní kompozici Earth Sight posluchačům pro změnu dokonale navodí atmosféru legendární Davisovy nahrávky In a Silent Way . Výraz i kompoziční technika saxofonistky Christine jsou více zakotveny v postbopové éře jazzu. V její hře probleskují názvuky hry Waynea Shortera nebo Lee Konitze. Její svěží skladba Castle In Mountain vzdáleně připomíná melodikou i harmonickou stavbou tvorbu skupiny Oregon. Mužská část kapely tvořící rytmiku dokonale plní funkci skvělých doprovazečů. Hutný bas Mattiase Welina se skvělým timingem je doplňován stylově přesnou, úspornou, ale vysoce funkční hrou bubeníka Jona Wikana.

Spirals je dobrou volbou pro vnímavého posluchače, který ocení sofistikovaný, přesto ale emočně bohatý projev souboru. Bylo by příjemné, kdyby při nějaké z dalších vikingských cest po Evropě navštívil i některé z českých měst.