Norbert Schultze – Schwarzer Peter (Kurzfassung)

Anneliese Rothenberger, Heinz Hoppe, Hermann Prey, Gerhard Unger, Toni Blankenheim Hans-Joachim Kulenkampff, Alice Oelke, Rias-Kammerchor, Schöneberger Sängerknaben, FFB-Orchester, Norbert Schultze. Produkce: Helmut Storjohan, Christ- fried Bickenbach. Text: N. Nahráno: 31.8. a 1.9.1964, Berlin-Zehlendorf, Gemeindehaus. Vydáno: 2004. TT: 42:41. ADD. 1 CD EMI Classics 7243 5 75551 2 8 (EMI).

Před padesáti lety v roce 1964 vznikla nahrávka opery „pro malé i velké lidi“ Schwarzer Peter a toto výročí bylo asi hlavním důvodem k jejímu znovuuvedení na trh. Divadelní premiéra se konala na Vánoce roku 1936 v Hamburku pod taktovkou „zaskakujícího“ autora. Norbert Schultze však byl úspěšný skladatel především hudby filmové, televizní a zábavní (proto je u nás téměř neznámý) a největší popularitu získal písní Lili Marleen (1941). Námětem vlastní opery je pohádka, kterou zpracoval libretista Walter Lieck a jejíž podstatnou součástí je (jak už název napovídá) dětská hra Černý Petr. Jakmile se s dílkem jen trochu seznámíte, pochopíte, v čem tkví tajemství jeho úspěchu. K milému a Němcům dobře známému příběhu zkomponoval autor hudbu, která vychází z dětských říkaček a končí až u poměrně náročných pěveckých partů.

Na nahrávce se Norbert Schultze představí také jako dirigent; jako doklad o jeho pečlivém přístupu k nahrávání svědčí i fakt, že nahrávanou zkrácenou verzi nevnímal jako pouhý výtah z opery, ale některá místa pro tuto příležitost kompozičně upravil. Ke spolupráci pozval zpěváky prověřené operou, ale i operetou – Annelise Rothenberger, Hermann Prey, Heinz Hoppe -, kteří z obou žánrů přinesli to nejlepší: pěveckou preciznost i komediální lehkost. Za pozornost stojí také výkon vypravěče Hanse-Joachima Kulenkampffa. Přestože tento interpret byl v době vzniku nahrávky populární především jako moderátor televizních soutěží a estrád, rozhodně nebyl pouhým „bavičem“, ale umělcem s velkým citem pro hudbu, jak potvrdil v četných melodramatických pasážích.

Reedicí Schultzeho opery nám EMI poskytuje další kamínek do mozaiky jménem německá hudba a především příjemně naivní pohádkový příběh.

Vydavatel: EMI Classics/EMI

Stopáž: 42:41

EAN: 724357555128

Nahráli: Anneliese Rothenberger, Heinz Hoppe, Hermann Prey, Gerhard Unger, Toni Blankenheim Hans-Joachim Kulenkampff, Alice Oelke, Rias-Kammerchor, Schöneberger Sängerknaben, FFB-Orchester, Norbert Schultze