čtvrtek, 16. leden 2003

Nikolaj Znaider: (Prokofjev, Glazunov, Čajkovskij) - Prokofjev, Glazunov, Čajkovskij

Je nesmírně těžké se včlenit do sytě zaplněného houslového interpretačního světa, v němž jsou všechny generace zastoupeny těmi nejlepšími. Nikolaji Znaiderovi z Dánska se to podařilo díky několikerému vítězství v prestižních soutěžích. Šestadvacetiletý houslista má na svém kontu již nebývale široký soupis orchestrů a dirigentů, s nimiž do této chvíle spolupracoval. Nyní předložil dva výrazné houslové koncerty - Alexandra Glazunova a Sergeje Prokofjeva (Houslový koncert č. 2 ), na nahrávce doplněné Meditací P. I. Čajkovského. Všechny tři skladby v Znaiderově podání dokumentují jistý stupeň zralosti, předhánějící houslistův věk. Je podložena mimořádnou technickou připraveností, intenzitou a barevnou šíří ušlechtilého tónu, což umělci dovoluje plně se soustředit na interpretaci skladby. Ony samy svým seřazením tvoří oblouk kompozičního vývoje a Nikolaj Znaider v každé z nich s muzikantskou intuicí podtrhuje její specifikum. Společným bodem zůstávají pomalé věty obou koncertů, jež o houslistovi vypovídají jen to nejlepší: krajní rozezpívanost, podtrhující pokaždé jiný typ melodičnosti díla, smysl pro uvolnění tempa, aniž by porušovalo charakter skladby. Totéž platí o celé Meditaci Čajkovského, která vzdor široké melodice vyznívá koncepčně a cudně. Celkově lze o nahrávce říct, že se jí prezentuje dobře připravený houslista, jdoucí bezesporu vstříc úspěšné sólistické pozici.

Vydavatel: RCA / BMG

Stopáž: 57:55

Nahráli: Nikolaj Znaider - housle, Symfonieorchester des Bayerische Rundfunks, Mariss Jansons