pondělí, 2. červenec 2012

Nikolaj Rimskij-Korsakov, Anton Arenskij - Klavírní trio c moll, Klavírní trio č. 1 d moll, op. 32

Napsal(a) 

Nikolaj Rimskij-Korsakov, Anton Arenskij - Klavírní trio c moll, Klavírní trio č. 1 d moll, op. 32 Nikolaj Rimskij-Korsakov, Anton Arenskij - Klavírní trio c moll, Klavírní trio č. 1 d moll, op. 32

Kinsky Trio Prague (Lucie Sedláková Hůlová – housle, Martin Sedlák – violoncello, Slávka Pěchočová – klavír) . Text: Č, A, N, F. Nahráno: 9/2011, Sál Martinů, Praha. Vydáno: 2011. TT: 68:19. DSD. 1 CD Praga Digitals PRD/DSD 250 285.

Disk nám nabízí pozoruhodnou konfrontaci klavírních trií dvou významných ruských autorů: N. Rimského-Korsakova a jeho žáka A. Arenského. Obě díla jsou si časově velmi blízká – pocházejí z poloviny devadesátých let 19. století – a navíc mezi nimi můžeme nalézt řadu dalších zajímavých souvislostí: obě skladby jsou v mollové tónině, obě mají čtyři věty a oba skladatelé shodně přehodili „zažité“ pořadí vnitřních vět – volnou větu umístili až před větu finální, zatímco druhá věta je v obou skladbách rychlá. Volné věty mají navíc výrazně elegický charakter, v začátku každé z nich můžeme dokonce slyšet cosi jako názvuky smutečního pochodu. Osud obou skladeb byl však velmi rozdílný. Zatímco Arenského Trio č. 1 d moll, op. 32 se řadí už od doby svého vzniku k nejhranějším a nejoblíbenějším skladatelovým kompozicím, rukopis Tria c moll N. Rimského-Korsakova zůstal – podle skladatelových vlastních slov – nepropracován, neboť autor došel k závěru, že komorní hudba není jeho silnou stránkou, a rozhodl se dílo nepublikovat (k prvnímu provedení došlo až roku 1939 a vydáno bylo dokonce až roku 1970). Rimskij-Korsakov však byl v tomto případě zbytečně sebekritický. Jako celek stojí tato skladba rozhodně za pozornost a detailnější propracování by si bývala určitě zasloužila. Trio Arenského se vyznačuje nepoměrně zajímavější nástrojovou fakturou než skladba Rimského-Korsakova, především pak v klavírním partu (Arenskij byl výborný klavírista). Provedení obou děl na tomto CD je velmi kvalitní: poctivé po technické stránce, upřímné ve výrazu, nápadité v detailu a dokonalé v souhře i v komorním cítění. Zvláště pak rychlé věty (1. a 2. věta Rimského-Korsakova, 2. a 4. věta Arenského) mají báječnou jiskru a švih. Bohužel se opět musím pozastavit nad textovým vybavením nahrávky. Podivnosti, které mne překvapily u předchozího CD Kinsky tria a které jsem považoval za redakční přehlédnutí (kupř. vynechaná slova, nejasnosti v názvech projektů, problematické překlady), se vyskytují i u tohoto CD. Asi tedy mají nějaký smysl. Jenom jsem nepochopil jaký.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.