čtvrtek, 7. říjen 2004

Narciso Yepes: Guitarra espa×ola

Komplet pěti CD se souhrnným titulem "Guitarra espa×ola" je jednak průřezem španělské kytarové hudby od renesence po současnost (s důrazem na hudbu posledních dvou století), jednak portrétem jedné z největších kytarových osobností 20. století Narcisa Yepese . Po vydání reprezentativního kompletu čtyř CD a dalších dvou CD Andrése Segovii přináší DG opět lahůdku pro milovníky kytary. Umožní tak posluchačům srovnání těchto dvou obrovských osobností, které, ač pocházejí ze stejné kultury, představují dva naprosto rozdílné interpretační přístupy. Segovia se nebál do každé fráze vložit celé své srdce, jeho hra jako by přicházela z jiného světa, kde všechno má svůj čas. Vzbuzuje dojem, jako by při hře znovu a znovu žasl nad každým tónem. O generaci mladší Yepes je mnohem decentnější a umírněnější ve výrazu. Ví o každé notě, má ji pod naprostou kontrolou, a přece jako by hudbu nechával zdánlivě jen tak lehce samotnou plynout pod prsty. O Yepesově brilantní technice svědčí například dokonalé tremolo v Tárregových Vzpomínkách na Alhambr u či Pujolův Čmelák . Tak vyrovnané a znělé trylky jako v jeho úpravě Sanzovy svity se jen tak neslyší. Nejstarší hudbě je věnována polovina prvního CD, v jeho druhé části Yepes představuje výběr Sorových etud a podobně jako Segovia objevuje půvaby těchto drobných dílek. Další dvě desky obsahují vesměs romanticky laděnou hudbu 19. a 20. století. Kromě Turinovy Sonáty tu nenajdeme celé cykly, ale spíše výběr jednotlivých kusů. Co do agogiky je Yepes dost umírněný, zato si však vyhrává s "barvičkami". Přispívá k tomu i jeho desetistrunná kytara s přidanými basy. Čtvrté a páté CD obsahují celkem 6 koncertů pro kytaru a orchestr vzniklých ve 20. století. Hra španělského orchestru, doprovázejícího Rodrigovy sólové koncerty a Bacarisse, trpí mnohými nešvary - nepřesné nástupy, zvuková nevyváženost, "vystřelené" nástupy dechů. Ještě že se náročných partitur Ruize-Pipó a M. Ohany ujal Londýnský symfonický orchestr . Yepesova spíše "rovná" hra (i v sólových kadencích si pohrává jen s barvou tónu) však Rodrigovým kompozicím v uvolněné, atypické formě docela svědčí - dodává jim pevnější tvar. V Concierto madrigal pro dvě kytary je Yepesovi výbornou partnerkou Godelieve Monden . Jen jejich kytary v úvodu skladby už vydají za celý orchestr. Za řadu "Colectors Edition", v rámci níž vyšel i tento projekt, zaslouží Deutsche Grammophon uznání - cenově přijatelný balíček CD má jednoduchou, ale nápaditou grafickou úpravu a je řešen velmi prakticky a přehledně.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 61:31, 58:35, 59:26, 70:03, 75:03

Nahráli: Albéniz, Bacarisse, Falla, Granados, Llobet, Montsalvatge, Moreno Torroba, Mudarra, Narváez, Ohana, Pujol, Rodrigo, Ruiz-Pipó, Sanz, Soler, Sor, Tárrega, Turina, Yepes