Musique and Sweet Poetrie – R. Johnson, Morley, Huwet, Dowland, Kapsberger, Schimmelpfennig, Schütz, M. Galilei, d‘India, Ballard, Guédron, Boësset, Moulinié, Dlugoraj, Danyel

Emma Kirkby – soprán, Jakob Lindberg – loutna. Produkce: Robert von Bahr. Text: A, N, F. Nahráno: 11/2005, Länna Church. Vydáno: 2006. TT: 79:32. DSD. 1 SACD BIS BIS-SACD-1505 (distribuce Euromusica).

Po desce věnované výhradně tvorbě Johna Dowlanda nás Emma Kirkby ve společnosti loutnisty Jakoba Lindberga zve na putování Evropou. CD Musique and Sweet Poetrie s podtitulem Klenoty evropské hudby kolem roku 1600 nabízí posluchačům ukázku toho, co mohli v této době slyšet dvořané, diplomaté a hudebníci cestující po Evropě. Vyniknou tak jednotlivé národní styly: anglická a německá polyfonie, v Itálii dominující vokální linka s množstvím perlivých koloratur, francouzská hudba založená na harmonii. Putování začíná a končí v Anglii a do určité míry kopíruje cestu starým kontinentem, jakou podnikl i John Dowland (který ale oproti svým původním záměrům nedoputoval v Itálii až do Říma). Těžko si můžeme pro takovou cestu přát zasvěcenější průvodce. Písně v podání Emmy Kirkby jsou opravdu působivě přednášenou poezií s pečlivě propracovanou deklamací. Sopranistka respektuje odlišná východiska hudby z různých oblastí, přitom ale vždy zůstává svá. Ani tón jen tak neodzpívá – pohrává si s významy slov i zvukomalebnými efekty (například „udýchaný“ mladík marně pronásledující nymfu v Morleyho písni Thirsis and Milla ), vždy však s grácií šlechtičny. Se svým hlasem zachází s instrumentální precizností, která ale nikdy nepůsobí chladně. Svým plným zaujetím přenese posluchače do světa interpretovaných písní a vytváří jeho smyslům plastické obrazy. To vše je možné i díky famóznímu loutnistovi Jakobu Lindbergovi. Nejen že naprosto dokonale zpěvačku doprovází, ale sólovými skladbami se vždy postará o úvod do hudby daného regionu. Na této nahrávce si také můžeme vychutnat zvuk snad nejstarší loutny (cca 1590) s původní ozvučnou deskou (dřevo podle dendrochronologického zkoumání pochází z let 1418 – 1560), která je ve stavu umožňujícím koncertování. Snad i duch tohoto nástroje přispěl k fascinujícímu výkonu obou interpretů.

Body: 6 z 6 – tip Harmonie

Sdílet článek: