Miroslav Langer – Mendelssohn-Bartholdy, Schubert, Rameau, Haydn, Mozart, Liszt, Skrjabin

Miroslav Langer – klavír . Text: Č, A, F. Nahráno: 1981, 1982, 1986 a 1989, Československý rozhlas, Praha. Vydáno: 2011. TT: 61:13, 76:23. AAD. Radioservis CRO555-2.

Výběr nahrávek Miroslava Langera je vlastně vzpomínkou na předčasně zemřelého umělce a současně poctou jeho klavírnímu umění. Všestranná osobnost Miroslava Langera s velkým talentem se projevovala už od dětských let a díky dobrému školení jak na Brněnské konzervatoři, tak posléze na HAMU ve třídě Josefa Páleníčka mohl Miroslav Langer sklízet jeden úspěch za druhým. Tituly získané na soutěžích domácích i zahraničních mu umožnily také studium ve Francii a předurčily tak jeho celoživotní lásku nejen k francouzské hudbě, ale i k výtvarnému umění, francouzskému jazyku a kultuře vůbec. Miroslav Langer působil vedle koncertní činnosti především jako pedagog na HAMU a po nuceném ukončení dráhy vynikajícího interpreta z důvodu vážné nemoci se stala Hudební fakulta AMU jeho jedinou a o to větší radostí i odpovědností. Předloženou kompilaci nahrávek pro Československý rozhlas realizovaných v 80. letech minulého století, promýšlel Miroslav Langer v posledních letech svého života právě proto, že zdravotní důvody mu bránily v pokračování této činnosti. Před svým nečekaným úmrtím na podzim 2010 stačil ještě, dle slov umělcovy manželky, seřadit vybrané nahrávky do podoby, v níž je album přináší. Dana Langerová pak s pomocí přátel a spolupracovníků uvedla manželovu myšlenku na vydání archivních nahrávek v život. Úvod patří pianistovu oblíbenému autorovi Felixi Mendelssohnu-Bartholdymu v Písních beze slov , následuje monumentální Schubertova Sonáta-Fantazie G dur , op. 78, v níž vyniká Langerova mimořádná úhozová kultura a citlivost. Romantický první disk dvojalba střídají na druhém disku opět mistrně představení mistři 18. století Jean-Philippe Rameau, Joseph Haydn a Wolfgang Amadeus Mozart, následovaní klavírními virtuosy Franzem Lisztem s výběrem etud a Alexandrem Nikolajevičem Skrjabinem ve dvou skladbách pro levou ruku, PreludiumNocturno. Všechna díla představují Miroslava Langera jako citlivého a zralého umělce, který nejen dokázal velmi jemně odstiňovat nálady a myšlenky interpretovaného díla, ale uměl svou klavírní hrou doslova vyprávět příběhy ukryté v hudbě.