sobota, 26. říjen 2002

Mediaeval Baebes: The Rose

Podléhám pokušení říci: pozor, natřeno! Ovšemže bylo jen otázkou času, kdy přepečlivě rekonstruované historické prameny v novodobých nastudováních začnou přebírat další generace tvůrců, kterým už nebude ležet na srdci autenticita, nýbrž vlastní kreativita. Potud OK. Bylo ovšem také jen otázkou času, kdy si prvoplánové atraktivity středověkých písní a tanců - které ve své době byly obdobou dnešní pop music - všimnou věčně vyprahlí producenti a další aktéři hudebního průmyslu a začnou vyrábět sériové barvotisky, čím nápadnější, tím lepší, neboť křiklavě vyvedené zboží vás na jarmarku upoutá nejdříve. The Rose je obyčejný popík natřený na středověk. Pár písní ze středověkých zdrojů, zbytek zhudebněné středověké texty ve "starém" duchu, o aranže se podělily členky ženské vokální skupiny Mediaeval Baebes . Instrumentarium je přísně vytříděné a s výjimkou zobcových fléten a bicích opatrně dávkované, hlasy "prodýchané" a studiově placaté, aranže se většinou spoléhají na repetitivní princip a ostinato. Středověk zde plní funkci postranních vrátek, jimiž se projekt protahuje na vážnohudební tržiště, a neznalý zákazník může být v první chvíli i zmaten. Booklet nenabízí žádnou informaci, pouze texty všech písní a teatrálně stylizované fotografie jednotlivých členek kapely. Možná je dobré vědět, že duše skupiny, Katharine Blake , má rockovou průpravu a před Mediaeval Baebes (které spoluzaložila v polovině 90. let) ji její fanoušci mohli obdivovat v pódiově nekonformních kreacích skupiny Miranda Sex Garden. Titul je sice už čtvrtým počinem kapely, takže své adresáty kdesi na hudebním glóbu nepochybně má a mít bude (mimo jiné v S&M klubech), ale s inspirovaným uměním má společného jen velmi málo a obávám se, že v jeho případě ani nelze doufat v nějakou formu osvěty.

Vydavatel: Nettwerk / EMI Czech Republic

Stopáž: 65:14

Body: 1 z 6

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.