úterý, 7. prosinec 2004

Maurice André: La Trompette du Siècle - Bach, Vivaldi, Haydn, Telemann, Tartini, Clarke, Mozart, Hummel, Arban, Strauss, Ellington, Ge

Maurice André - interpret, jenž zcela zásadně ovlivnil metodiku hry na trubku, ale i konstrukci, repertoár a společenské postavení tohoto nástroje. Průlom, který André učinil do prostředí nekonkrétní všednosti, kde trubka plnila ponejvíce orchestrální povinnosti a kde se posluchač mohl jen vzácně setkat s interpretací sólové předlohy, byl vskutku famózní a důležité je, že dosud trvá. Nejvíce mi však imponuje Andrého cit pro estetické naplnění svého nástroje, kterému se nikdy nezpronevěřil kaskadérským překročením hranice samoúčelnosti, za kterou přestává být nástroj nástrojem, tedy rezonátorem hudební kompozice, a stává se modlou, fetiší. Jeho nahrávky se tak zařadily do zlatého fondu hudebního interpretačního umění spolu s nahrávkami dalších instrumentalistů, kteří vtiskli ráz neopakovatelnosti do svých nástrojů. Maurice André působí také pedagogicky, o propracovanosti této metodiky svědčí množství úspěchů jeho žáků, včetně laureáta Pražského jara 1999. Vzácně se vyskytují případy, kdy recenzent nemusí o svém hodnocení pochybovat a toto je jeden z nich. Maurice André se narodil roku 1933 a k této příležitosti vyšel také medailon firmy EMI. Dramaturgicky se shoduje s předešlou gratulací, zachytit vývoj Andrého osobnosti od šedesátých let 20. století až po současnost a představit tak posluchačům neuvěřitelně široký záběr žánrů (klasika i jazz) a hudebních období (od renesance po modernu). Na rozdíl od Deutsche Grammophon vsadila EMI více na přídavkové tituly (Let čmeláka od Korsakova, Caravana od Ellingtona či Arbanovy Variace na Karneval v Benátkách ), kterými André jen dokresloval možnosti hry na trubku. Teprve propojením těchto dvou produktů vzniká úplná zvuková mozaika trubky století Maurice Andrého.

Vydavatel: EMI Classics / EMI

Stopáž: 76:28

EAN: 0724355762627

Nahráli: Maurice André - trubka, Philharmonia Orchestra, Orchestre de Chambre Franz Liszt de Budapest, Ensemble Instrumental de Normandie, Orchestre du Capitole de Toulouse, Orchestre de la Garde Républicaine, Jean-Pierre Berlingen, Michel Plasson, János Rolla, Roger Boutry