pondělí, 10. říjen 2005

Masters of Czech Baroque and Classicism II

Masters of Czech Baroque and Classicism II Masters of Czech Baroque and Classicism II
(Vaňhal, Dušek, Brixi, Vranický)

Zdeněk Adam - hoboj, Česká komorní filharmonie, Vojtěch Spurný - cembalo, dirigování. Produkce: neuvedeno. Text: Č, A. Nahráno: 6/2004, Studio Domovina, Praha. Vydáno: 2004. TT: 70:32. DDD. 1 CD BMG 82876 654052 (Sony BMG).

Při poslechu volného pokračování desky Mistři českého baroka a klasicismu nelze nevzpomenout na téma letošního festivalu Concentus Moraviae o migraci a emigraci hudebníků. Jan Křtitel Vaňhal, s jehož klavírními drobnostmi se potýkají děti na hudebních školách, se v jedenadvaceti letech přesunul do Vídně, studoval v Itálii a působil i v Chorvatsku. Vídní prošel také v Praze působící František Xaver Dušek, který zde studoval u císařského dvorního cembalisty G. Chr. Wagenseila, o něco mladší Antonín Vranický zase u Mozarta a Haydna. František Xaver Brixi oproti tomu "opanoval" významné místo kapelníka pražského svatovítského chrámu. V hudbě těchto skladatelů a zdatných praktických muzikantů své doby slyšíme ozvěny Sturm und Drang (Vaňhalova Symfonie g moll), blízkost s ranými Haydnovými symfoniemi (Duškova Symfonie C dur ), galantní prvky (třívětý Brixiho Koncert G dur pro cembalo a orchestr , který známe také v provedení na varhany) i znaky beethovenské dramatičnosti (Vranického Symfonie c moll ).

S touto nahrávkou se posluchač ocitá nejen v dobré společnosti mistrů-skladatelů, ale i v dobré společnosti interpretů. Pojetí České komorní filharmonie (um. vedoucí Zdeněk Adam ) je stejně jako u předchozího snímku svěží, propracované, výstižné a pod vedením zkušené ruky Vojtěcha Spurného přesvědčivě živoucí. Kdo nemá rád hudební zkameněliny, nemusí při volbě tohoto CD vůbec váhat.

Vydavatel: BMG/Sony BMG

Stopáž: 70:32

EAN: 82876654052