čtvrtek, 21. říjen 2004

Marc-Antoine Charpentier: VÇpres pour Saint Louis

Již za svého života byl Marc-Antoine Charpentier vysoce ceněn pro své duchovní kompozice, a dokonce i všemocný Lully se jej obával jako nebezpečného rivala. Z bohatého Charpentierova odkazu vybral dirigent Olivier Schneebeli skladby vhodné pro nešpory na svátek sv. Ludvíka, významného patrona absolutistické Francie. Nahrávky liturgické hudby bývají někdy v nevýhodě oproti svým "světským protějškům" a jsou zajímavé spíše pro sběratele či badatele daného období než posluchače s preferencemi ryze estetickými; tento snímek si však nepochybně získá širší publikum. Rozmanitost a hloubka Charpentierovy hudby je obdivuhodná: ač vše udržuje v základním vážném tónu, kombinacemi v sazbě, instrumentaci a samozřejmě harmonickými postupy a melodicko-rytmickým charakterem jednotlivých motivů dosahuje skladatel nejrůznějších nálad. Vedle impozantního začátku Deus in adjutorium a Dixit Dominus je zde něžné moteto Fidelis servus , vznešeně tajemné je oproti tomu Beatus vir s decentní zvukomalbou na slova "dentibus suis fremet" ("zuby jeho se chvěly"). Takřka veselý je úvod a závěr oslavného moteta k sv. Ludvíku In honorem sancti a typicky francouzské je samozřejmě i Dominum salvum fac rege . Důležitá je na celé nahrávce i role varhan, nejen ve třech samostatných kusech od Guillauma Niverse (1632-1714), ale i v continuu nápaditě rejstříkujícího varhaníka Fréderica Desenclose . Jestliže celkové pojetí interpretů působí velmi zdařile - totiž působivě, a přitom přirozeně, v detailech by bylo možno jistě zlepšovat. Trojice pánských sólistů zpívá výrazově pěkně, ale chvílemi jsou znát "rezervy" ve vyklenutí fráze či intenzitě tónu. Sbor Les Pages & Les Chantres zatím nedosahují kvalit obdobných těles v Anglii, kde jsou zkušenosti s dětskými hlasy přeci jen mnohem bohatší. Poslední slova patří bookletu: jako obvykle se u labelu Alpha setkáváme s pěkným designem a kvalitním průvodním slovem, které by ještě mohly provázet lépe strukturované texty skladeb a alespoň pár slov o hlavních interpretech; zážitek z krásné hudby tím však umenšen není.

Vydavatel: Alpha / Classic

Stopáž: 71:40

Nahráli: Robert Gétchell, Hervé Lamy, Alain Buet, Les Pages & Les Chantres, Centre de Musique Baroque de Versailles, Les Symphonistes, Olivier Schneebeli

Marc Niubò

Ředitel Ústav hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.