čtvrtek, 21. říjen 2004

Marc-Antoine Charpentier: VÇpres pour Saint Louis

Již za svého života byl Marc-Antoine Charpentier vysoce ceněn pro své duchovní kompozice, a dokonce i všemocný Lully se jej obával jako nebezpečného rivala. Z bohatého Charpentierova odkazu vybral dirigent Olivier Schneebeli skladby vhodné pro nešpory na svátek sv. Ludvíka, významného patrona absolutistické Francie. Nahrávky liturgické hudby bývají někdy v nevýhodě oproti svým "světským protějškům" a jsou zajímavé spíše pro sběratele či badatele daného období než posluchače s preferencemi ryze estetickými; tento snímek si však nepochybně získá širší publikum. Rozmanitost a hloubka Charpentierovy hudby je obdivuhodná: ač vše udržuje v základním vážném tónu, kombinacemi v sazbě, instrumentaci a samozřejmě harmonickými postupy a melodicko-rytmickým charakterem jednotlivých motivů dosahuje skladatel nejrůznějších nálad. Vedle impozantního začátku Deus in adjutorium a Dixit Dominus je zde něžné moteto Fidelis servus , vznešeně tajemné je oproti tomu Beatus vir s decentní zvukomalbou na slova "dentibus suis fremet" ("zuby jeho se chvěly"). Takřka veselý je úvod a závěr oslavného moteta k sv. Ludvíku In honorem sancti a typicky francouzské je samozřejmě i Dominum salvum fac rege . Důležitá je na celé nahrávce i role varhan, nejen ve třech samostatných kusech od Guillauma Niverse (1632-1714), ale i v continuu nápaditě rejstříkujícího varhaníka Fréderica Desenclose . Jestliže celkové pojetí interpretů působí velmi zdařile - totiž působivě, a přitom přirozeně, v detailech by bylo možno jistě zlepšovat. Trojice pánských sólistů zpívá výrazově pěkně, ale chvílemi jsou znát "rezervy" ve vyklenutí fráze či intenzitě tónu. Sbor Les Pages & Les Chantres zatím nedosahují kvalit obdobných těles v Anglii, kde jsou zkušenosti s dětskými hlasy přeci jen mnohem bohatší. Poslední slova patří bookletu: jako obvykle se u labelu Alpha setkáváme s pěkným designem a kvalitním průvodním slovem, které by ještě mohly provázet lépe strukturované texty skladeb a alespoň pár slov o hlavních interpretech; zážitek z krásné hudby tím však umenšen není.

Vydavatel: Alpha / Classic

Stopáž: 71:40

Nahráli: Robert Gétchell, Hervé Lamy, Alain Buet, Les Pages & Les Chantres, Centre de Musique Baroque de Versailles, Les Symphonistes, Olivier Schneebeli