pátek, 12. duben 2002

Marc-Antoine Charpentier: Te Deum, Moteta

Který soubor by při realizaci nahrávky chrámových skladeb Marc-Antoina Charpentiera vynechal jeho nejslavnější Te Deum , známé i laikům ze znělky Eurovize? Téměř kultovním snímkem pro vyznavače historicky poučené interpretace je již čtrnáct let stará realizace tohoto opusu anglickým dirigentem Williamem Christiem a jeho pařížským souborem Les Arts Florissants, kterou si půjčuji pro srovnání. V nové, recenzované interpretaci přináší slavnou skladbu spolu s méně známými Charpentierovými skladbami na latinský text Dixit Dominus , In Honorem Sancti Ludovici Regis Galiae Canticum a Domine Salvum Fac Regem opět pařížský soubor - Le Concert Spirituel a jeho umělecký vedoucí Hervé Niquet . Čtrnáct let je dlouhá doba, během které se může jakékoli nahrávce přihodit smetení do propadliště dějin, stejně jako potvrzení nesmrtelnosti. Při vší úctě k ostatním realizacím Charpentierova pompézního chvalozpěvu však nutno konstatovat, že tu Christieho zatím žádná nepřekonala. Nestalo se to tedy ani v případě Niquetovy nahrávky. Jsou z ní patrné nesporné kvality zpěváků i instrumentalistů, ale Les Arts Florissants je zvláště ve vokální oblasti převyšují. Dnes se už nebavíme o čistotě historického pojetí - ta je nepochybná - ale v přednesu souboru Le Concert Spirituel, nebo spíše v Niquetově vedení chybí značná dávka oné slavnostnosti, energického náboje, hudebního koření. Tato výtka se netýká pouze srovnávaného Te Deum, ale i ostatních skladeb, které jsou vesměs oslavné - tedy vybízející k vypjatějším hudebním emocím. Velkorysostí se tedy může nahrávka pyšnit spíše po formální stránce - obsáhlý booklet nabízí historické i soudobé texty a dobová vyobrazení. Jak je však pro francouzskou hudební historiografii typické, v přemíře úvah o povaze vlády Ludvíka XIV., tehdejší morálky, církve atd. téměř zanikají konkrétní informace o skladbách a jejich zařazení do kontextu. V rozsáhlém materiálu, který vyžaduje speciální krabičku, protože se nevejde do té od kompaktního disku, by možná posluchač také přivítal alespoň základní text o souboru či jednotlivých interpretech.

Vydavatel: Classic, 2HP Production

Stopáž: neuveden

Nahráli: Le Concert Spirituel, Hervé Niquet