Luigi Magistrelli – Pietro & Giovani Bottesini – Chamber Music with Clarinet

Luigi Magistrelli – klarinet, Elena Cecconi – flétna, Massimo Laura – kytara, Piermario Murelli – kontrabas, Claudia Bracco – klavír, Andriani String Quartet (Nicola Mansutti, Cristiano Mamprin, Claudio Andriani, Allesandro Andriani). Produkce: Luigi Magistrelli. Text: A, I. Nahráno: 9/2004, 4/2005 S. Stefano Ticino, Itálie. Vydáno: 2006. TT: 64:51. DDD. CD Talent DOM 2910 124.

Luigi Magistrelli je mezi klarinetisty uznávaným specialistou na hledání zapomenutých skladeb. Nahrávek na CD má již několik desítek. Spolupracuje s řadou vynikajících umělců, mimo jiné i s českým klarinetistou Jiřím Krejčím a cellistou Petrem Hejným, se kterými natočil na původní nástroje skladby Jana Zacha a Jana Křtitele Vaňhala. Na CD belgické společnosti Talent představuje skladby Pietra a Giovaniho Bottesiniových. První z nich byl uznávaným klarinetistou a zároveň interpretem vlastních skladeb. Na nahrávce je šest jeho kompozic ovlivněných tehdejší hudbou „bel canta“ skladatelů jako Rossini nebo Donizetti. Pietrův syn Giovani Bottesini byl vynikající virtuos na kontrabas a zároveň známý dirigent. Jeho jedinou skladbou na CD je poměrně známé, virtuozitou Paganiniho kompozic ovlivněné Grand duo pro klarinet, kontrabas a klavír . Aby jejich hudba vyzněla přesvědčivě, vyžaduje od interpretů velikou dávku fantazie, muzikality a technické dokonalosti. Luigi Magistrelli obdivuhodně zvládá všechny tři použité klarinety (německé systémy z roku 1920) v ladění C, B a A, ale málo využívá jejich dynamické a barevné možnosti. U většiny interpretů mi pak chybí právě větší hudební fantazie a práce s jemnými detaily skladeb. Co však vadí nejvíce, je intonace. Lze ji sice omluvit použitím historických klarinetů, avšak časté falešné tóny smyčcových nástrojů akceptovat nelze. Již v první skladbě, Tématu s variacemi pro flétnu, klarinet a smyčcové kvarteto je zřetelný nesoulad mezi středními hlasy kvartetu (Andriani String Quartet ) a oběma sólovými nástroji (flétnistka Elena Cecconi ). Příliš velkorysé pojetí intonace je pak slyšitelné i v následujícím Divertimentu pro klarinet a smyčcové kvar teto a místy i v Árii z Rossiniho Cirro in Babilonia, upravené Magistrellim pro klarinet a kytaru (Massimo Laura ). Dojem pak napravuje opravdu virtuózně zahrané Grand Duo Giovaniho Botessiniho pro klarinet, kontrabas (skvělý Piermario Murelli ) a klavír (Claudia Bracco ). Oba následující kvartety pro housle, klarinet, kytaru a violoncello mají svěží charakter a zdobí je dobrá souhra. Nejlépe se povedla dle mého soudu poslední skladba, Téma s variacemi pro klarinet a klavír , plná jiskřivé virtuozity a krásně klenutých frází. Výborný italský klarinetista Luigi Magistrelli odhaluje se svým CD málo známé skladby italského romantismu, za což mu patří uznání.

Body: 2 z 6