Ludwig van Beethoven – Symfonie č. 5 c moll, op. 67, Symfonie č. 8 F dur, op. 93

Royal Flemish Philharmonic, Philippe Herreweghe. Produkce: Markus Heiland. Text: A, N, F. Nahráno: 6/2007, Muziekcentrum Frits Philips, Eindhoven. Vydáno: 2007. TT: 54:16. DSD. 1 SACD PentaTone PTC 5186316 (distribuce Euromusica).

Minulý rok uplynulo deset let od navázání intenzivní spolupráce Royal Flemish Philharmonic s renomovaným belgickým dirigentem Philippem Herreweghem . Ačkoli jej v letošní koncertní sezoně vystřídal ve funkci šéfdirigenta Jaap van Zweden, Herreweghe s orchestrem z pozice hlavního dirigenta stále úzce spolupracuje.

Dnes jednašedesátiletý umělec už v mládí prokázal pozoruhodně široký záběr zájmů, když v rodném Gentu kombinoval univerzitní studium medicíny a psychiatrie s hrou na klavír na tamní konzervatoři. Do povědomí odborné hudební veřejnosti se dostal jako specialista především na renesanční a barokní autory a zakladatel brzy uznávaných ansámblů staré hudby. Vzhledem k těmto zkušenostem se i ve své práci s předním vlámským tělesem zaměřil na historicky poučenou interpretaci různých slohových období.

Jedním z výstupů dlouholetého tvůrčího úsilí umělců by měla být kompletní realizace jinak již nesčetněkrát natočených Beethovenových symfonií ve spolupráci s nahrávací společností PentaTone. Na recenzovaném kompaktním disku, který je součástí tohoto projektu, nalezneme PátouOsmou symfonii .

Nahrávka potvrzuje, že Royal Flemish Philharmonic vyniká specifickou zvukovou kvalitou, která otevírá i nové koncepční možnosti. Vyznačuje se štíhlejším zvukem smyčců umožňujícím v rychlých tempech zřetelnější vyznění nejjemnějších figur. Dřevěné nástroje zaujímají měkce kultivovanými barevnými frázemi, nad nimi se klene jasný zvonivý zvuk intonačně zcela čistých žesťů. K tomu, jak živelně hra orchestru působí, nepochybně přispívá i volba svižnějších temp.

Snímek byl pořízen ve studiu v létě roku 2007 v Muziekcentru Frits Philips v nejvyšší technické kvalitě Super Audio CD. Album je vybaveno trojjazyčným bookletem s podrobným výkladem ke skladbám, stručnou dirigentovou předmluvou a jeho fotodokumentací. Samozřejmostí je anglický jazyk, z německé a francouzské verze schází pouze biografie dirigenta a charakteristika orchestru. Tyto informace jsou však k nalezení na webových stránkách vydavatele, který na ně v této souvislosti odkazuje. Podle katalogu vydavatelství vyšlo další a prozatím poslední CD z chystané řady v březnu 2008 s Beethovenovou První a Třetí symfonií.