pondělí, 1. březen 2004

Ludwig van Beethoven: Smyčcové kvartety, vol.1

Po řadě archivních snímků s Borodinovým kvartetem (naposledy to byl v roce 2000 komplet P. I. Čajkovského) přistoupila firma Chandos k nahrávce všech kvartetních opusů L. van Beethovena se souborem v nynější sestavě, dva roky před 60. výročím jeho založení. V dnešním obsazení figuruje zakládající člen kvarteta violoncellista Valentin Berlinskij , jenž je svým věkem dozajista nestorem ve všech v současnosti hrajících smyčcových kvartetech. Sekundista Andrej Abramenkov hraje v souboru již třicet let, dva mladí hráči sestavu doplnili: violu Igor Najdin a roku 1996 se stal primáriem Ruben Acharonjan . Svůj velký projekt, jehož naplnění je právě celoživotním snem osmdesátiletého violoncellisty, započalo Borodinovo kvarteto natočením dvou "Razumovských" kvartetů op. 59 , prvního a třetího. V souhře a příjemném sonorním zvuku kvarteta není trojgenerační rozdíl hráčů znát, jásavě třpytivý tón primu se pojí s violoncellem i ostatními nástroji v nosný celek. I ve velkém množství komparativních nahrávek s Beethovenovými kvartety se zdá, že Borodinovo kvarteto s grandiózním beethovenovským plánem, realizovaným u tak dobré firmy, pravděpodobně obstojí. Zajímavý je výkladový text, jež zachycuje interpretační poznámky jednotlivých hráčů k Beethovenově komorní hudbě, zejména pak ke dvěma nahrávaným skladbám.

Vydavatel: Panther

Stopáž: Chandos / Panther

Nahráli: Borodin Quartet: Ruben Acharonjan, Andrej Abramenkov - housle, Igor Najdin - viola, Valentin Berlinskij - violoncello