pondělí, 23. srpen 2004

Ludwig van Beethoven: Klavírní koncerty č. 1 - 5, Fantazie c moll pro klavír, sbor a orchestr op. 80

Emanuel Ax patří k oněm vzácným umělcům, kteří působí dojmem, že si nepřipouštějí žádné starosti. To ostatně poznalo i naše publikum na jeho recitálu při loňském Pražském jaru. Emanuel Ax nešetřil úsměvy a pohoda dýchala i z jeho hry. Nejinak je tomu i na této nahrávce. Pianista hraje Beethovenovy koncerty se zjevným potěšením, s přirozenou muzikálností a s nepřeslechnutelným romantickým nádechem, který se zdá být nedílnou součástí jeho řemeslného vybavení. Ax nepředstírá žádnou velkou hlubokomyslnost, a tak se všechny skladby stávají v jeho podání příjemnou, málem nezávaznou záležitostí. Mozartovsko-schubertovskou lehkost, bezstarostnost, zpěvnost a poetičnost oceníme především ve 4. koncertu či ve volné větě koncertu posledního. Ale i těm posluchačům, kteří považují Beethovenovy klavírní koncerty za závažnější, než jak se jeví Axovi, určitě učaruje klavíristova vynikající prstová technika, která spolu s jeho smyslem pro pevný rytmus činí mimořádný zážitek především z finálních vět (hraných mnohdy v tempu rychlejším, než jsme zvyklí slýchat). Axův romantizující přístup s výraznými rubaty, který v koncertech může někdy působit i rušivě, dodává ovšem mimořádnou dávku přesvědčivosti Beethovenově Fantazii. Ale i tady interpretovi věříme víc v místech, kde "si hraje", než tam, kde se pokouší dramatizovat. Royal Philharmonic Orchestra pod taktovkou André Previna podává spolehlivý výkon, ale občas zní oproti klavíru překvapivě ploše, jakoby bez jiskry a bez barev. Těžko ovšem posoudit, nakolik to lze připsat na účet interpretům a nakolik nahrávací technice. Živý záznam provedení Beethovenovy Fantazie s New York Philharmonic Orchestra (dirigent Zubin Mehta ) vyznívá jako celek mnohem barevněji. Vzhledem k obrovské konkurenci skvělých nahrávek v podání jiných interpretů oceníme na Axově beethovenovském kompletu spíš vynikajícím způsobem zvládnuté řemeslo než nějakou mimořádnou či překvapující inspiraci (byť i taková místa na nahrávce nalezneme), ale ať se bráníme jakkoli, nakonec si nás tento pianista svým úsměvným a bezproblémovým přístupem podmaní.

Vydavatel: RCA Red Seal / BMG

Stopáž: 69:23 + 71:01 + 58:05

Nahráli: Emanuel Ax - klavír, Royal Philharmonic Orchestra - André Previn, New York Philharmonic Orchestra, New York Choral Artists - Zubin Mehta

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.