čtvrtek, 4. duben 2002

Ludwig van Beethoven: Irské a skotské písně

K nahrávce není třeba mnoho slov. Vznik Beethovenovy sbírky skotských a irských lidových písní má v jeho životopise poněkud kuriózní pozadí. Za zakázku anglického vydavatele Georga Thomsona na jejich aranžmá dostal skladatel slušně zaplaceno, s jejím splněním nijak nepospíchal, ale šedesátka úprav vydavatelem dodaného materiálu nakonec vznikla. V Beethovenově tvorbě jsou písně jako pouhá "aranžmá" považovány za okrajovou záležitost (impulzem přece nebyla vznešená myšlenka, ale peníze) a pro zpěváky nejsou ze stejného důvodu pravým Beethovenem. Je neobyčejně dobře, že šestice skvělých interpretů k těmto opomíjeným Beethovenovým miniaturám našla cestu, že se jich ujalo vydavatelství, že je vybavilo vkusným bookletem s hezkým průvodním slovem Dennise Collinse a textovou přílohou. Písně dokáží vytvořit úžasnou atmosféru a s obrazem Beethovena symfonika a filozofa posledních kvartetů přitom ani nepohnou, ale naopak mu přidají teplejší, vřelejší barevný tón. Navíc: korespondence, kterou Beethoven s vydavatelem Thomsonem vedl, i písně samy jsou dokladem způsobu Beethovenova tvůrčího myšlení. Naléhání Beethovenovo, že mu nestačí jen melodie, které má zaranžovat, ale potřebuje mít i původní texty, aby mohl dobře vystihnout atmosféru, by si měli vzít za své všichni, kdo uvádějí, nahrávají a vydávají písně a jakoukoli vokální tvorbu, a uvědomit si, že text je její samozřejmou a nedílnou součástí.

Vydavatel: Astrée / Classic

Stopáž: 71:05

Nahráli: Sophie Daneman - soprán, Paul Agnew - tenor, Peter Harvey - baryton, Alix Verzier - violoncello, Alessandro Moccia - housle, Jérôme Hantai - klavír