úterý, 20. leden 2004

Ludwig van Beethoven: Christus am Ölberge op. 85

Po odchodu Warner Music ze světa klasické hudby uvízly hvězdy této velkofirmy v konkurenčních sítích. Grimaud zakotvila u Deutsche Grammophon, Say u NaĘve, Harnoncourt u BMG a Kent Nagano u Harmonia Mundi. První projekt někdejšího exkluzivisty labelu Erato patří Beethovenovi. Nebyl by to však Nagano, kdyby i u tak notoricky známého skladatele nezvolil málo hrané dílo. Oratorium Kristus na hoře Olivetské skutečně není ikonou repertoáru symfonických orchestrů; bereme-li v úvahu Missu solemnis , pak určitě nepatří mezi vrcholná Beethovenova díla. Nicméně jako vždy zaleží na interpretech, zda objeví to krásné, kvůli čemu stojí za to, vynaložit nemalé síly na nastudování a nemalé peníze na vydání této skladby. Nagano dnes patří k dirigentské špičce a je znám svým nakažlivým vizionářstvím, touhou hledat dokonalost, překonat vždy vysokou laťku, kterou si sám nastaví. Zajímavým poznáním byl pro mě fakt, že Německý symfonický orchestr mu hraje jinak nežli bývalému šéfovi Ashkenazymu. Možná že nadšení je o něco méně, zato je přesnější, ve zvuku transparentnější a má zajímavější barevnou paletu zvuku. Nagano se také dokáže lépe nežli Ashkenazy poprat s velkými tektonickými celky. Samozřejmě že plytkost některých úseků partitury nelze neslyšet, ale pod dojmem dirigentovy bravurní práce s orchestrem budete až překvapeni, jak silně může k lidem toto dílo promlouvat. (Připomíná mi to malý zázrak, který udělal Gardiner s Berliozovou Messe solennelle na nahrávce firmy Philips.) Dalšími trumfy nahrávky jsou kromě dirigenta všichni tři sólisté. Jas a barevná lahodnost hlasu dělá z Luby Orgonasové tak silnou osobnost, že výborně zpívající Plácido Domingo i Andreas Schmidt jsou trochu v jejím stínu. Za takovou interpretaci člověk odpustí vydavateli i poměrně krátkou stopáž desky.

Vydavatel: Harmonia Mundi / Classic

Stopáž: 47:35

Nahráli: Luba Orgonasova - soprán, Plácido Domingo - tenor, Andreas Schmidt - bas, Rundfunkchor Berlin, Deutsches Symphonie Orchester Berlin, Kent Nagano - dirigent

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.