Luděk Vele: Il mio catalogo

Luděk Velebas, Komorní filharmonie Pardubice, František Preisler. Produkce: Martina Jiroutová, Vladimír Faltys. Text: Č, A, N. Nahráno: 2004/2005, Music House, Pardubice. Vydáno: 2005. TT: 63:31. DDD. 1 CD Amabile AM 0035-2.

Propagování domácích interpretů není příliš vyhledávaným obchodním artiklem. O to záslužnější je počin královéhradeckého hudebního vydavatelství Amabile, které se za podpory nečeského sponzora rozhodlo vydat profilové album jednoho z našich předních operních umělců. Luděk Vele již přes třicet let spolehlivě pomáhá udržovat na českých jevištích a koncertních pódiích profesionalitu a uměleckou poctivost, což je činnost pro medializování nezajímavá, ovšem pro kulturní obec více než přínosná. Už tato skutečnost stačí k doporučení poslechu této nahrávky.

Název Il mio catalogo je opodstatněn dvěma aspekty: hned v úvodu zazní árie Leporella z Mozartova Dona Giovanniho , kde tento oddaný sluha v katalogu dam prezentuje „úspěchy“ svého pána; a stejně tak toto CD je výčtem nejúspěšnějších rolí Luďka Veleho. Dramaturgii se je podařilo přehledně rozdělit na tři části – klasicicistní, romantickou (a veristickou) a českou. Jen Mozartova Předehra k Donu Giovannimu jako předěl mezi Pucciniho Bohémou (Collin) a Smetanovým Daliborem (Beneš) mi nepřipadne šťastná. Je zřetelné, že všech dvanáct postav, které nám nahrávka přiblíží, zná interpret důvěrně z divadelních prken. Díky této zkušenosti v jeho podání slyšíme do detailu propracované hudební fráze, přesně odpovídající charakteru postavy; zpěvákova přirozená komediálnost je čitelná zvláště u Leporella (Don Giovanni) či u Basilia (Lazebník sevillský ), mohutnost a měkkost jeho hlasu pak velmi sluší Filippovi (Don Carlos ). Dirigent František Preisler byl většinou odsouzen do role „pouhého“ doprovazeče. Doprovázel však citlivě a Komorní filharmonie Pardubice pod jeho vedením podala solidní výkon. Limitován byl snad jen jeho „komorností“ – sebelepší zvuková aparatura nenahradí zvuk bohatě obsazeného orchestru. Co stačí u Mozarta nebo Rossiniho, je zkrátka málo u Verdiho nebo u Smetany.

Možná kdyby Luděk Vele před třiceti lety emigroval nebo měl možnosti uplatnění dnešních mladých talentovaných zpěváků, přetahovaly by se o vydání jeho profilové desky Deutsche Grammophon se Sony. Realita je jiná a nahrávku pořídilo české regionální hudební vydavatelství. Zaplať Pánbůh.

Vydavatel: Amabile

Stopáž: 63:31

Nahráli: Luděk Vele – bas, Komorní filharmonie Pardubice, František Preisler