středa, 11. prosinec 2002

Los Angeles Guitar Quartet: Latin (Sting, Martín, Piazzolla, Gismonti, Brouwer, Copland, Tennant, York, Bizet, Rodrigo-York) -

Nové CD pod stručným titulem Latin přináší mnohem různorodější hudbu, než by se na první pohled mohlo zdát. Společným jmenovatelem všech skladeb je sice hudba španělská nebo latinoamerická, avšak promítá se do ní mnohem více stylů. O tom svědčí už jen jména autorů - od Bizeta, přes Coplanda, až po Piazzollu, Brouwera a Stinga. Autory transkripcí jejich skladeb jsou přímo členové kvarteta. Původní kompozice pro kytarové kvarteto pocházejí od současných skladatelů Martína a Gismontiho, kteří vycházejí z lidové taneční hudby kubánské a brazilské. Gismonti ji navíc obohacuje o mnohé jazzové prvky. Skladba A. Piazzolly Fuga y Misterio přináší, jak už název napovídá, kromě Piazzollova tradičního "tango nuevo" i čtyřhlasý imitační kontrapunkt. "Z jiného soudku" je i Brouwerova Cuban Landscape with Rain , programní skladba znázorňující kapky deště, která nezapře i vliv Stockhausena a Messiaena na tohoto kubánského skladatele. Dramaturgie CD vychází vstříc americkému publiku, takže vedle kompozic těchto současných autorů najdeme i svitu z Bizetovy Carmen v aranži W. Kanengisera nebo fantazii A. Yorka En Aranjuez con tu amor na druhou větu Rodrigova Concierto de Aranjuez. (Tu by trochu škodolibý posluchač mohl označit jako "Variace na velkou sekundu" - myslím, že s některými tématy už by se mělo zacházet velmi opatrně...) Úvodním bonbónkem je aranže Stingovy písně Fragile .

Los Angeles Guitar Quartet koncertuje a nahrává v této sestavě už více než dvacet let. Je to znát na téměř bezchybné souhře, kterou podporuje i jejich shodné hudební cítění. Jejich hru nelimitují žádné technické problémy, všichni jsou zároveň i uznávanými sólisty, kteří se orientují v různých hudebních žánrech. V několika skladbách spoluúčinkují i perkusionisté; v kompozici Syzygy A. Yorka se ke kytarovému kvartetu přidává ještě flétnista James Walker . Na výsledném zvuku nahrávky se do značné míry podílejí i různé studiové efekty. Hlas jedné kytary zaznívající jakoby z dálky zní zajímavě třeba v Brouwerově zvukomalebné skladbě, ovšem podle mého názoru je v dalších skladbách až nadužíván. Při celkovém poslechu tohoto CD si pak není možné utvořit představu o reálném zvukovém prostoru, což posluchače může trochu znervózňovat.

Vydavatel: Telarc / Classic

Stopáž: 69:05

Nahráli: Los Angeles Guitar Quartet: John Dearman, William Kanengiser, Scott Tennant, Andrew York - kytara, James Walker - flétna