Laura Macy – The Grove Book of Opera Singers

Oxford University Press, New York, 626 stran, ISBN-13:978-0-19-533 765-5.

Slovník zpěvaček a zpěváků s edičním vedením Laury Macy je součástí trojice známého nakladatelství, kam patří Opera-Biography-Dictionaries a Opera-Characters-Dictionaries.

Především je třeba zdůraznit, že tato příručka může posloužit jako zdroj základních (nikoliv tedy nadstandardních či úplných) informací. Každé heslo nabízí nutná životopisná data, stručný přehled kariéry, typové zařazení, někdy i zvláštnosti života a kariéry. U části hesel je uveden zdroj, kniha obsahuje poměrně bohatý fotografický a obrazový materiál. Mezi autory je také jedna Češka – Alena Němcová. Ta je podepsána pod řadou profilů původem českých či moravských osobností, kupodivu však ne všech. Čechy a Morava jsou zastoupeny ve slovníku poměrně hojně, převažují však ženy, což možná odráží pohled světa na naši pěveckou minulost a současnost. Mezi barytony se objevil 26 řádky Zdeněk Otava, mezi basisty Vilém Zítek. Tenoristé jsou zastoupeni přece jen početněji: Beno Blachut, Otakar Mařák, v Praze narozený Josef Protschke, Leo Slezak a Ivo Žídek. Čtyřlístek mezzosopranistek tvoří Magdalena Kožená, Marta Krásová, Eva Randová a Marie Veselá. Nejvíce je sopránů: Emma Destinová, Libuše Domanínská, Eleanora z Erenbergů, Maria Jeritza, Naděžda Kniplová, Jarmila Novotná, Karoline Seidler-Wranitzky, Tereza Stolzová. Vzhledem k tomuto výčtu mě překvapilo, že zde chybějí například Soňa Červená nebo Dagmar Pecková. Úsměvné pak je, že Maria Jeritza je označena za moravskou zpěvačku (autor hesla: Desmond Shawe-Taylor) a Magdalena Kožená za českou (Richard Wigmore). Obecně lze konstatovat, že se jedná o kvalitní stručný slovník, který však naštěstí nemá ambici nahradit nedostižný The Dictionary of Music and Musicians nebo Musik Geschichte und Gegenwart.

Body: 0 z 6